„Prvých osem mesiacov som nezarobil ani cent. Strašne ma to demotivovalo. Často som si hovoril, či to vôbec stojí za to.“ Takto spomína na svoje začiatky v marketingovom biznise mladý Nigérijčan Abasiama Idaresit, ktorý svoje podnikanie štartoval úplne od nuly.

Na začiatku Idaresit pracoval na ulici, kde oslovoval potenciálnych klientov. Snažil sa ich presvedčiť, že online marketing a internetová reklama má zmysel. Jeho prvá zákazka prišla od obchodníka s potrebami pre deti za 250 dolárov. Trvalo iba dva mesiace, kým vďaka marketingu dosiahol tento obchodník obrat stotisíc dolárov.

Idaresitovi zákazky postupne rástli a dnes je jeho firma partnerom celosvetového gigantu Google. Internetovú reklamu robí gigantom ako Samsung či Unilever. V Nigérii patrí medzi marketingovú špičku a jasne ukazuje zvyšujúci sa význam startupov v afrických krajinách.

Malá konkurencia

Rovnako ako Idaresit pritom na čiernom kontinente začínali stovky mladých podnikateľov. Kým ich slovenskí kolegovia by si osem mesiacov bez výplaty nevedeli ani predstaviť, v Afrike je to úplne bežné.

K tomu treba pripočítať ďalšie problémy. Minimum peňazí, málo ciest i možností pripojenia na internet. K tomu občas politické nepokoje, vojny či nedostatok pitnej vody. Napriek nepriazni prostredia sa Afričanom darí zakladať nové firmy, startupy, ktoré môžu výrazne pomôcť ekonomike.

Dnes je už normálne, že mladí ľudia s nápadmi oslovujú investorov, ktorí by boli ochotní poskytnúť im peniaze. „Afrika je najmä pre veľké firmy zaujímavá, čo sa týka podnebia aj počtu obyvateľov,“ vysvetľuje analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets.

Na najchudobnejšom kontinente navyše nie je medzi startupmi taká veľká konkurencia ako inde, čo znásobuje ich atraktivitu. Niektoré z lokálnych firiem sa dokonca úspešne dostali aj na burzu.

Mladí africkí podnikatelia sa púšťajú do rôznych typov projektov. „Hnacím motorom inovácií sú ťažkosti s infraštruktúrou či vymáhateľnosť práva. Lokálni podnikatelia hľadajú riešenia skutočných problémov,“ hovorí pre HN Michaela Jacová zo spoločnosti Neulogy, ktorá má s africkými startupmi osobné skúsenosti.

Podľa nej firmy v Afrike zápasia s úplne inými problémami než naši podnikatelia. Preto sa tu stretneme aj so startupmi z oblasti stavebníctva či marketingu. „Ja som pracovala v Ugande, kde sme mali technologicky vyriešiť prístup miestnych farmárov k trhom. Nebol to typický startup, ale mali sme podobné problémy, ako začínajúce firmy,“ hovorí Jacová.

Bankovníctvo je popredu

Afrika je však zatiaľ iba na začiatku. Startupy sú však podľa analytikov veľmi dobrá cesta, ako naštartovať ekonomiku. Najmä preto, že Afrika je trhom s vysokým rastovým potenciálom. „Afrika je obrovský a nízko nasýtený trh, ktorého stredné a vyššie vrstvy, teda používatelia nových technológií, sú navyše prepojení jazykovo,“ vysvetľuje Jacová.

Podľa nej tu síce existuje oveľa vyššie riziko spojené s politickou nestabilitou, veľkosť trhu a možnosti jeho rastu to však mnohým investorom bohato kompenzujú. „Aj tie najmenšie etnické skupiny s vlastným jazykom sú počtom obyvateľov väčšími trhmi, než je Slovensko,“ upozorňuje Michaela Jacová.

Najzaujímavejším sektorom je pritom bankovníctvo. „Najmä východná Afrika je ďaleko vpredu pred nami, čo sa týka mobilného bankovníctva,“ dodáva Jacová. Podľa nej to vytvára zaujímavú infraštruktúru pre inovácie v oblasti nielen mobilných platieb, ale mobilných aplikácií všeobecne.