Sedem rokov šéfovala značke Burberry, ktorú vrátila na absolútny vrchol britského biznisu s luxusom.

Sedem rokov šéfovala legendárnej módnej značke Burberry, ktorú vrátila na absolútny vrchol britského biznisu s luxusom. Teraz sa americká rodáčka Angela Ahrendtsová dočkala novej veľkej výzvy. Technologický gigant Apple ju vymenoval za svoju novú viceprezidentku. Na starosti bude mať predaj produktov slávnej značky s nahryznutým jablkom v logu.

Ahrendtsovú si na prestížny post vybral samotný šéf Applu Tim Cook. „Počas svojej kariéry sa ukázala ako neobyčajný líder s preukázateľnými výsledkami,“ neskrýval Cook nádeje, že novej žene v jeho tíme sa podarí dobyť späť pozície, ktoré Apple začal strácať. Kým napríklad na svetovom trhu so smartfónmi mal vlani takmer 20-percentný podiel, v polovici tohto roka sa prepadol už na 17 percent a jeho strata na kórejský Samsung sa neustále zvyšuje.

Očakávania Applu sú tak veľké. Keď sa Ahrendtsová v roku 2006 postavila na čelo Burberry, značka bojovala s plagiátmi a so slabými predajmi. Dnes 53-ročná Američanka jej vrátila lesk napríklad aj renesanciou ikonických štýlov a vzorov.

Úspech Angely Ahrendtsovej stojí najmä na tom, ako využila nové trhy a formy propagácie. Dokázala vycítiť potenciál čínskeho trhu ešte v čase, keď o ňom ostatné značky ani nerozmýšľali.

Dnes sa Čína podieľa na tržbách firmy viac ako tretinou. Okrem intenzívneho prenikania na východné trhy sa šéfke podarilo obnoviť dôveru v túto značku aj na starom kontinente. Károvaný vzor, ktorý je pre značku typický, totiž prebrali mnohí plagiátori, čím stratil punc výnimočnosti.

Návrat tradícií

Samotná Burberry má pritom bohatú tradíciu, ktorá siaha do 19. storočia. Najviac sa preslávila vynálezom trenčkotu. Kabát z vojenských zákopov sa aj vďaka Burberry zmenil na nadčasový kus oblečenia.

Burberry je navyše veľmi aktívna spoločnosť v oblasti sociálnych sietí. Na Facebooku má až 15 miliónov fanúšikov, čo je spomedzi luxusných značiek najviac na svete.

Po príchode Ahrendtsovej nenechali úspechy na seba dlho čakať. Vybudovala asi 200 nových obchodov a tržby Burberry za obdobie jej vlády vzrástli o 300 percent.

Hodnota akcií Burberry na londýnskej burze stúpla za tento čas dokonca štvornásobne.

Šéfka, ktorá z módnej brandže odchádza, zanechala firmu v skvelom stave. „Len v porovnaní s minulým rokom stúpli tržby o 16 percent. Čistý zisk vzrástol o viac ako 200 miliónov libier,“ spresnil analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets.

 

Módny Apple

Podobný výkon očakáva od novej viceprezidentky aj Apple. Značka od smrti svojho šéfa a zakladateľa Steva Jobsa hľadá niečo, čo jej vráti lesk. Ten sa totiž rokmi stráca. „V Appli dbajú na dizajn svojich produktov, a práve v tejto oblasti vyniká Angela kreativitou a maximalistickým prístupom. Jej príchod do Applu bude pre firmu prínosom,“ tvrdí Lehoťan.

Angela nastúpi na nové miesto od budúceho roka. V kresle šéfa Burberry ju nahradí doterajší kreatívny riaditeľ Christopher Bailey.

Ahrendtsová nie je prvou posilou tímu Apple, ktorá prichádza z prostredia módy. V lete nastúpil na post viceprezidenta Paul Deneve, bývalý šéf módneho domu Yves Saint Laurent. Ten má na starosti „špeciálne projekty“, o ktorých Apple zásadne neinformuje.