SpoločnosťApple má za sebou veľmi úspešný fiškálny rok. Na svojich účtoch má spoločnosť
momentálne viac ako 205 miliárd dolárov, čo sa rovná približne 184 miliardám
eur. To predstavuje HDP Českej republiky, Peru či Nového Zélandu. Medziročne si
prilepšila o 31 percent a medzikvartálne o 22 percent. \“Máme za sebou
veľmi úspešný rok, ktorý prelomil všetky doterajšie rekordy. Na prázdniny
smerujeme s najsilnejšou zostavou našich produktov,\“ takto komentoval
zverejnené výsledky spoločnosti za posledný fiškálny rok šéf spoločnosti Tim
Cook. \“Vzhľadom na silnú konkurenciu na trhu možno považovať zisky
spoločnosti za veľký úspech. Dokazuje to, že spoločnosť sa ešte stále teší
veľkému záujmu spotrebiteľov,\“ konštatuje Petr Habiger, analytik
spoločnosti Colosseum. Dodáva, že predpovede ekonómov, že po smrti legendárneho
Steva Jobsa firma upadne do zabudnutia, sa nenaplnili.
Za svoj úspech technologický gigant z mestečka Cupertino v Kalifornii vďačí aj
jednej z najsilnejších ekonomík sveta – Číne. Podľa údajov spoločnosti sa totiž
predaj na čínskom trhu za rok posilnil až o 99 percent. Nie je to náhoda.
\“Čína je pre Apple momentálne hlavný trh, na ktorý sa zameriava. Zvyšuje
počet obchodov v krajine, Tim Cook navštevuje Peking pravidelne. Dá sa povedať,
že Čína bola posledný veľký trh, na ktorý sa Apple mohol sústrediť,\“
povedal Ján Jursa, analytik spoločnosti Capital Markets.

Posilňuje sa Čína, rastie aj Apple Za posilnením technologického gigantu v Číne
je nepochybne aj zlepšujúca sa úroveň tamojšej ekonomiky. \“Čínska
spoločnosť bohatne a tým rastie aj dopyt po drahých zariadeniach. Apple nie je
výnimkou,\“ konštatuje nezávislá analytička Eva Mahdalová. S rozrastajúcou
sa sieťou predajní sú tiež technologické produkty o niečo dostupnejšie.
\“Čína spolu s Taiwanom a Hongkongom tvorí 24 percent celkových tržieb
firmy,\“ uvádza Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky.
Apple teraz čaká ďalší fiškálny rok. Ten sa začína predvianočným obdobím, ktoré
bolo vlani pre Apple veľmi úspešné. Predali totiž rekordný počet iPhonov a
zákazníci si stiahli rekordný počet aplikácií. \“Skončiť fiškálny rok pred
Vianocami je šikovný ťah. Ak by zisk spoločnosti poskočil vďaka Vianociam
prudko nahor pred koncom fiškálneho roka, Apple by zaplatil vyššiu daň,\“
vysvetľuje Habiger.
Tablety ustupujú Jediným sklamaním IT gigantu môže byť postupne klesajúci
predaj iPadov. Ich predaj sa za jeden rok prepadol o viac ako polovicu.
\“Pokles spôsobuje predovšetkým omnoho dlhší čas jeho nahradenia. Mobil si
ľudia kupujú každý rok. S tabletmi, ktoré sa nevyužívajú až tak intenzívne, je
to iné. Ľudia si ich kupujú každé dva – tri roky,\“ tvrdí pre HN Jan
Matura, technologický publicista. Poklesom predaja však netrpí len Apple. S
podobnými problémami zápasia aj ďalší výrobcovia tabletov.