Je rok 2015. Šoférujete Cadillac od General Motors, no ste unavení, tak si zapnete autopilota. Počas jazdy oddychujete a vaše auto vás informuje o rýchlosti okoloidúcich vozidiel a o zápchach, ktorým sa vyhne. To je vízia najväčšej americkej automobilky.

Tá do dvoch rokov predstaví Cadillac, ktorý bude schopný riadiť sa sám a bude disponovať najnovšími technológiami. Výkonná riaditeľka automobilky, Marry Barra, oznámila smerovanie spoločnosti na Svetovej konferencii Inteligentných dopravných systémov v Detroite. General Motors tak chcú vyjsť v ústrety potrebám zákazníkov. „Vývoj takýchto systémov je podnietený najmä bezpečnosťou cestnej premávky, znížením spotreby paliva a emisií a zvýšením plynulosti cestnej premávky,“ povedal pre HN František Duchoň z Ústavu robotiky a kybernetiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Bezpečnosť je prvoradá
Nový Cadillac, ktorý chce spoločnosť predstaviť v roku 2015, bude vybavený schopnosťou jazdiť bez šoféra. Nepôjde však o plne samostatné auto bez vodiča, ako predstavil Google. Inovácia General Motors bude spočívať v uľahčení práce, kedy šofér bude síce môcť na čas prepnúť vozidlo do samostatného režimu, no jazde bude musieť venovať pozornosť aj tak.

\"\"

Vedci zo Slovenskej technickej univerzity, medzi ktorými je aj Duchoň, vypracovali na tému inteligentných vozidiel prácu. V nej píšu, že denne cestuje autami vyše milarda ľudí. Práve týmto počtom vzniká na cestách veľa situácií, kde sa musí človek rýchlo rozhodnúť. „V mnohých prípadoch vodič nie je schopný reagovať, a to je dôvod, prečo sa do vozidiel inštalujú automatické systémy.Tie môžu vyriešiť mnoho problémov, s ktorými sa ľudia stretávajú počas šoférovania,“ píšu slovenskí vedci vo svojej práci o trende inteligentných áut.

Okrem schopnosti šoférovať sám by mal byť prototyp Cadillacu od General Motors vybavený aj technológiou V2V a V2I. Vďaka týmto systémom by si vozidlá a infraštruktúra mohli odovzdávať dôležité informácie o cestnej premávke. Oba pritom slúžia predovšetkým pre zvýšenie bezpečnosti a zníženie počtu nehôd.

Systém komunikácie medzi vozidlami vie napríklad merať vzdialenosť medzi autami, prispôsobiť sa jazdou okolitým vodičom, bezpečne brzdiť alebo medzi sebou zdieľať informácie o premávke.„Predstavte si, že vo vašom pruhu je vo vzdialenosti jedného kilometra nehoda. Túto informáciu vám vie odovzdať auto, ktoré ide oproti vám. Inteligentné vozidlo potom dokáže vyhodnotiť najvhodnejšiu obchádzku,“ vysvetlil Duchoň, v čom je tento systém komunikácie jedinečný.

\"\"

Podľa neho to môže ušetriť ľudské životy aj inak. „Ďalšou situáciou môže byť dopravná nehoda. Ľudia sa pod stresom môžu chovať iracionálne, no inteligentné autá nie. Vaše vozidlo v prípade, ak by šlo okolo nehody ako prvé, môže samostatne zavolať záchranné zložky a ušetriť tak drahocenný čas,“ dodal Duchoň k prínosom tejto technológie.

Podobne funguje aj systém komunikácie s infraštruktúrou. Ten môže poskytovať aj iné informácie, napríklad o zápchach, počasí, obchádzkach a podobne.

Firma General Motors sa rozhodla kráčať týmto smerom práve z bezpečnostných dôvodov.„Môžeme sa pohnúť vpred práve vďaka technológii inteligentných áut. Našou zodpovednosťou je vyrábať takéto vozidlá preto, aby sme znížili počet nehôd a zranení,“ oznámila Barra na svetovej konferencii.

Google verzus automobilky
Najväčší výrobca vozidiel v Spojených štátoch snahou vyvinúť auto bez šoféra nasleduje kroky priekopníka v tejto oblasti – Googlu. „Boj s takouto firmou bude pre automobilky náročný. Výrobcovia áut ale majú dostatok kapitálu, inovácií aj technických spôsobilostí. Kľúčovou je podľa mňa aj dlhoročná tradícia a značka, takže šoféri budú zo začiatku preferovať autá zaužívaných výrobcov,“ povedal pre HN Peter Bukov, analytik Capital markets.

Svetové automobilky ako General Motors, Audi a Opel sa teda snažia vo výrobe samostatných vozidiel kráčať v stopách Googlu. Ten má už so svojím autom bez šoféra najazdených takmer milión kilometrov bez nehody.

Na samostatné autá nie sme pripravení
Odhaduje sa, že 90 percent situácií, ktoré sú pre šoféra kritické, dokáže stroj vyhodnotiť správne. Avšak aj keď človek vyvinie plne samostatné vozidlá, bude musieť byť stále zapojený do riadenia.

Kým však firmy začnú samostatné autá vyrábať masovo, budú musieť vyriešiť ešte mnoho problémov. Medzi tie patrí napríklad neexistujúca legislatíva. „Predstavte si situáciu, kedy sedíte v inteligentnom vozidle a oproti vám ide riskantne vodič na športovej motorke. Váš inteligentný stroj vyhodnotí situáciu tak, že ak bude pokračovať v danej jazde, zabije motorkára. Ak zmení stratégiu vedenia vozidla a vyhne sa mu, zabije vás. Čo by sa dialo potom?“ opísal Duchoň jednu z možných sporných situácií. Ak sa takéto niečo stane, nie je jasné, kto by za nehodu niesol právne dôsledky. Mohol by to byť vodič inteligentného vozidla, prípadne jeho výrobca, programátor a podobne. „Práve preto sú v súčasnosti vo vozidlách nasadzované len podporné systémy umožňujúce komfortnejšiu jazdu, aj keď ľudia už dokážu vyrobiť samostatné autá. Nemáme pre ne zákony,“ vysvetlil Duchoň. Pre výrobcov je podľa neho však veľmi ťažké vytrhnúť z inteligentných áut len jeden takýto podporný systém.

\"\"

Bukov vidí problém vo finančnej dostupnosti takýchto samostatných vozidiel. „Automobily bez vodičov nemožno očakávať skôr, ako v roku 2020. Na začiatku však takáto technológia bude len v prémiových vozoch a až neskôr sa dostane do lacnejších modelov,“ vysvetlil Bukov.

Väčší potenciál, ako v samostatných autách, vidí v systémoch komunikácie áut a infraštruktúry. S tým však súvisí ďalšie úskalie – ochrana osobných údajov a súkromia šoférov. „Všetky autá budú online. Počítače však nemajú potrebnú stabilitu, aby sa na ne mohli vozidlá spoľahnúť,“ vysvetlil Bukov, v čom je podľa neho ďalší problém inteligentných áut.

Podľa Duchoňa je úskalím tejto technológie zase finančná náročnosť. „Len v Spojených štátoch je vyše šesť miliónov kilometrov ciest. Viete si predstaviť úpravu cestnej komunikácie tak, aby vodiči mali informácie aspoň každý jeden kilometer?“ načrtol Duchoň jeden z možných problémov tohto systému.

Taktiež bude trvať istý čas, kým spotrebitelia prestanú byť skeptický ohľadom novej technológie a bezpečnosti. Keď sa obavy rozplynú, podľa Duchoňa budú neinteligentné vozidlá z našich životov vytlačené. „Raz bude každý z nás vlastniť takéto auto a časom nám to príde normálne, tak isto ako v súčasnosti mobilný telefón,“ predpovedá.