Koncentrácia
automobilového priemyslu na Slovensku sa zhusťuje. V konkurenčnom boji o
významných investorov najnovšie porážame aj konkurenciu z Česka.
Rozhodnutie firmy Treves presunúť svoju centrálu na Slovensko však vôbec
nie je náhodné. \“Treves je francúzska firma, preto sa dá predpokladať,
že chce byť čo najbližšie k Trnave, kde sa vie pravdepodobne ľahšie
dohodnúť s Citroenom, ako so Škodou v Česku,\“ myslí si analytik Peter Bukov z Capital Markets.
A zďaleka ani ojedinelé. Prípadov, keď nám investori dali prednosť pred inými krajinami je totiž viacero.

Slovenský magnet
Firmu
Kongsberg, ktorá vyrába autosúčiastky, do Vrábľov pôvodne prilákali
nízke výrobné i mzdové náklady. Jej nórska matka sa však čoskoro
presvedčila o výhodnej polohe závodu. \“Koncentrácia troch automobiliek
tak blízko seba je svojím spôsobom vo svete jedinečná, keď na diaľnici
200 km sú vlastne tri výrobné závody, pričom bratislavský závod možno
počítať takmer za dva,\“ vysvetľuje Peter Bukov. Kongsberg sa preto na Slovensko dokonca rozhodol presunúť časť výroby z Číny, Poľska, Švédska, Francúzska či Nemecka.

Netradičný presun z Číny pritom spoločnosť
odôvodňovala potrebou zabezpečiť stabilnú kvalitu výroby, čo ázijský
závod nie vždy dosahoval. \“Slovensko má medzi automobilkami veľmi dobré
meno vzhľadom na kvalifikovanú a pritom relatívne lacnú pracovnú silu.
Výhodou je i hustá sieť kvalitných subdodávateľov,\“ vysvetľuje analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Kvalita porazí cenu
Podľa
analytikov sa však budeme musieť zmieriť aj s tým, že v období šetrenia
sa niektoré firmy predsa len rozhodnú pre lacnejšie krajiny. \“Z
dlhodobého hľadiska bude na Slovensku pokračovať pokles jednoduchej
výroby s veľkým podielom ľudskej práce do lacnejších krajín,\“ uvádza
managing partner spoločnosti KPMG Slovensko Ľuboš Vančo. Jeho slová ilustruje firma Delphi, ktorá dala vo výrobe káblových zväzkov prednosť Rumunsku.

\“Existujú
časti, ako napríklad kabeláž, ktoré sú nenáročné na odbornosť, a preto
sa sťahujú do Rumunska, ktoré má polovičné náklady na pracovnú
nekvalifikovanú silu. Avšak napríklad kožené interiéry niektorých
nemeckých automobiliek sa robia v okolí Bardejova, pretože je nutná
zručnosť pri spracovaní kože, čo v Rumunsku asi nikoho rýchlo nenaučia,\“
povzbudzuje Peter Bukov.

To, že kvalita je silná zbraň, dokazuje aj príklad spoločnosti
Leoni Slovakia. Tá síce presunula výrobu káblových zväzkov do Srbska a
na Ukrajinu, avšak u nás rozbehla výrobu s pridanou hodnotou. \“Nové
projekty a s tým spojené technológie sú orientované hlavne na výrobu
dátových káblov, káblov pre elektromobily či elektronické boxy,\“
potvrdil jeden z konateľov Leoni Ralf Singmann.