Ponúkame vám štyri dôsledky, ktoré by pre trh prinieslo spojenie Volkswagenu s koncernom Fiat Chrysler.


v najbližšom čase by sme mohli byť svedkami zrodu nového automobilového
gigantu. Európska jednotka Volkswagen totiž v poslednom období koketuje
s myšlienkou veľkej expanzie a nákupu nových značiek. Dokonca sa
objavil už aj prvý plán – nárast o polovicu by podľa prestížneho
britského magazínu Autocar mohol Volkswagenu zabezpečiť pohltenie
koncernu Fiat Chrysler.

Samotná nemecká automobilka zatiaľ tieto plány nepotvrdila. Trend
však ukazuje, že superobrovské koncerny sa v budúcnosti stanú realitou.
Ponúkame vám štyri dôsledky, ktoré by spojenie Nemcov s Talianmi
prinieslo pre vývoj trhu s automobilmi.

1. Nový líder s historickým rekordom

Svet spozná nového kráľa v automobilovom biznise. Terajšia jednotka,
japonská Toyota, bude definitívne zosadená. Okrem toho by zrejme
Volkswagen po spojení prekonal magickú hranicu 10 miliónov predaných áut
za rok, a to s poriadnou rezervou. Nemcom by sa tak podarilo splniť
cieľ o niekoľko rokov skôr. Pôvodne sa totiž chceli stať jednotkou do
roku 2018.

Volkswagen považuje svetové prvenstvo za jednu z priorít. „Pôjde
tvrdo za svojím cieľom stať sa jednotkou. Očakávam, že sa bude v
najbližšom čase zameriavať na optimalizáciu výroby,\“ konštatoval
analytik Next Finance Jiří Cihlář.

2. Získanie pozícií v Amerike

Spojenie veľkých automobiliek by prinieslo veľké zmeny aj na
regionálnych trhoch. „Chrysler, presnejšie povedané Jeep a Dodge, by
vyriešil problémy Volkswagenu v Spojených štátoch,\“ pripomína Arndt
Ellinghorst, analytik spoločnosti ISI.

Distribučná sieť Chrysleru, ktorý sa tento rok oficiálne spojil s
Fiatom, by Nemcom pomohla vyriešiť problémy s poklesom odbytu v
Spojených štátoch. Na druhom najväčšom automobilovom trhu sveta sa totiž
Volkswagen trápi a jeho odbyt tu klesá. VW-Fiat-Chrysler by sa razom
dostal na severoamerickom trhu za prvý GM a pred Ford.

3. Potvrdenie trendu supergigantov

Globalizácia a expanzia celosvetových hráčov budú mať dosah na
automobilový svet. „Budúcnosť môže byť veľmi zaujímavá. Predpokladá sa,
že v horizonte 10 až 20 rokov by na svete mohli existovať len tri či
štyri veľké automobilky, ktoré budú medzi sebou súperiť,\“ predpovedá
analytik Capital Markets Miroslav Blahušiak.

Zatiaľ sa podľa neho hovorí o jednej čínskej automobilke, jednej
japonskej, jednej európskej a jednej zo Spojených štátov. Aj takéto
vízie naznačujú, že prevzatí a spojení sa v tomto sektore dočkáme do
budúcnosti ešte mnohokrát. Prípadné spojenie nemeckej a talianskej
automobilky by len potvrdilo tento trend.

4. Manažérska výzva

Odborníci sú však skeptickí k možnosti manažérsky zvládnuť obrovský
kolos, ktorý by sa zrodil spojením koncernov. K terajším 12 značkám v
stajni Volkswagen by pribudlo ďalších päť. Vzniknutá spoločnosť by spolu
vyrábala až 90 modelov a zamestnávala trištvrte milióna ľudí.

Analytici sú navyše skeptickí k možnosti efektívneho prepojenia
nemeckej presnosti a precíznosti aj talianskej „kreativity\“. Ak by sa to
však podarilo, mohol by to byť vzor pre budúce veľké fúzie.