Gradujúca dlhová kríza v
Európe môže znížiť ceny pohonných látok. Neistota skresávala ceny nafty
a benzínu na burze v Rotterdame počas celého minulého týždňa, poklesy
pokračovali aj včera. „Ak budú ceny na burze naďalej klesať či stagnovať, môže palivo zlacnieť aj u nás,“ hovorí
Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk. No v každom prípade nás tento
týždeň čaká nanajvýš dvojcentové priškrtenie cien benzínu a nafty na
čerpacích staniciach. Podľa Novotného je to „nepísaný“ strop pre podobné
znižovanie cien.

„Pre našich motoristov je to ale nepriaznivé
prudké oslabovanie eura, ktoré úplne vyvažuje pokles cien ropy,“
schladil optimizmus Boris Tomčiak zo spoločnosti Colosseum. V nasledujúcich dvoch týždňoch tak predpokladá, že cenovky na „benzínkach“ zostanú bez zmeny.

Trhy sa boja recesie
Ceny
palív na burze v Rotterdame, ktorá diktuje ceny našim motoristom,
podlieha taktovke trhu s ropou. „Cena ropy Brent sa na 117 dolároch za
barel otočila a hľadá podporu, ktorú by mala nájsť na sto dolároch,“
myslí si Ole Sloth Hansen zo Saxo Bank. Včera jej cena
kolísala na úrovni 104 dolárov za barel. „Trh sa obáva, že dopyt po
energiách v Spojených štátoch a Číne môže klesnúť spolu s ekonomickým
spomalením.“ Hansen pritom upozorňuje, že dve najväčšie ekonomiky sa
podľa spoločnosti BP vlani postarali o tretinu svetovej
spotreby ropy, spolu s krízou zmietanými krajinami eurozóny to bolo až
44 percent. Otvára sa tu tak ďalšia možnosť na klesanie cien ropy, a
teda aj palív.

\"\"V réžii politikov
Kľúčom k ďalšiemu vývoju
je však Grécko. „Ak sa na jeseň podarí stabilizovať situáciu okolo
krajiny, a nebude nútená vyhlásiť bankrot, čo predpokladám, tak cena
výrazne klesať nebude,“ nazdáva sa analytik spoločnosti Capital Markets Vladimír Gešperík. „V prípade Grécka ide o veľkú hru a Nemecko nechce ohroziť Európsku úniu. Preto bude nakoniec Helénskej republike
poskytnutá pomoc,“ odôvodňuje svoje presvedčenie. Podotkol však, že
cenu čierneho zlata môžu vytiahnuť rýchlo rastúce ekonomiky Brazílie,
Ruska, Indie a Číny, teda takzvané BRIC krajiny.