SanFrancisco – Do tímu \“pretekárov\“, ktorí sa na kalifornských cestách
pretekajú o prvenstvo medzi autonómnymi vozidlami, sa pridal ďalší hráč.
Automobilka Ford oznámila, že od miestnych úradov získala povolenia na
testovanie svojho auta bez šoféra. Po nedávnej investícii 4,5 miliardy dolárov
do elektrifikácie svojich modelov je to ďalší krok k budúcnosti automobilového
priemyslu. Má však Ford vôbec medzi širokou konkurenciou šancu?
Technologický boj Michiganská spoločnosť sľubuje pustiť svoje vozidlo na kalifornské
cesty už v druhej polovici budúceho roka, hneď po tom, ako dokončí mapovanie a
plánovanie ciest. S povolením na testovanie len jedného auta pustí Ford na
cesty upravený model Ford Fusion Hybrid, ktorý už má za sebou aj nejaké testy v
Michigane, do budúcnosti sľubuje pridať ďalšie. Podobne ako iné automobilky,
ktoré doteraz nemuseli investovať toľko do pokrokových digitálnych technológií,
aj Ford húfne prijíma IT odborníkov. Spoločnosť dokonca nedávno otvorila
centrum výskumu a inovácií v Palo Alto. \“V súťaži o prvé autonómne vozidlo
sa pretekajú takmer všetky významné automobilky, keďže cítia, že tam je ich
budúcnosť,\“ hovorí Ján Jursa, analytik Capital Markets.

Okrem klasických ako Volkswagen, Mercedes, BMW, Honda alebo Ford sa o toto pole
už dlhšie zaujíma Tesla. V snahe vyvinúť plne autonómne vozidlá však
automobilky nesúťažia len medzi sebou. Vysoká miera potrebných technologických
inovácií i potenciál do budúcnosti do hry pustil aj významných IT hráčov ako
Google, Apple, Uber či čínsky Baido. \“Google, ale aj Tesla sa tejto
problematike venujú dlhšie, sú to lepšie vybavené spoločnosti, čo sa týka
moderných technológií a IT riešení, klasické automobilky v tejto súťaži v
dôsledku toho skôr zaostávajú,\“ dodáva Jursa.
Hoci sú v IT technológiách ďalej iné spoločnosti, aj Ford má svoje prednosti.
\“Nielen oni, ale napríklad aj General Motors majú proti všetkým pionierom
v automobilovom odvetví viacnásobne väčšie zázemie a sú schopní veľmi rýchlo
získať úspory z rozsahu v porovnaní s malovýrobou,začiatočníkov\‘,\“ uvažuje
Pavel Drahotský, riaditeľ Saxo Bank pre Maďarsko, Česko a Slovensko. Problémová
legislatíva Napriek tomu, že o prvenstvo na trhu s autom bez šoféra sa
pretekajú mnohé spoločnosti, niektoré majú vo vývoji technológií prevahu.
\“Spomínaná Tesla aj Google už majú dlhší čas relatívne funkčné prototypy
takýchto áut, môžeme predpokladať, že jedna z týchto spoločností bude prvou
úspešnou,\“ myslí si Jursa.
Otázkou je aj to, či sa bude považovať za prvenstvo prvé autonómne vozidlo,
ktoré vyžaduje prítomnosť šoféra na špeciálne udalosti, kamión bez šoféra
jazdiaci len po diaľnici, či auto, ktoré nevyžaduje šoféra na nič. Samotné
spoločnosti majú vo svojom vývoji rozdielne ciele a vízie. \“Aj keď takáto
technológia príde, dôležité ešte bude, ako sa s ňou popasujú zákonodarcovia po
svete,\“ uvádza Jursa s tým, že niektoré krajiny nemusia dovoliť autonómnym
autám jazdu vôbec, iné po meste. Súhlasí s ním aj Drahotský. \“Z
technologickej stránky je to len otázka času, ale hlavný problém vidím na strane
práva. Zatiaľ nie je jasné, kto bude napríklad zodpovedný za škodu spôsobenú
takýmto autom, vlastník, alebo výrobca?\“