Paríž -Ak žijete mimo svojho rodného mesta, snaha zabezpečiť si cestu domov počas
vianočných sviatkov sa vie zmeniť na adrenalínový šport. V roku 2003 mal
podobný zážitok Francúz Frédéric Mazzella, ktorý si zaneprázdnený prácou
zabudol včas kúpiť lístok na vlak. Len pár dní pred voľnom čelil výzve dostať
sa k rodičom – 450 kilometrov od Paríža, kde pracoval, a bez vlastného auta.
Napokon sa po neho po 150-kilometrovej zachádzke zastavila sestra a keď
cestovali po diaľnici, Mazzella rozčarovane pozeral do poloprázdnych áut na
ceste. Vtedy mu v hlave skrsla myšlienka: \“Stačí dať všetky tieto prázdne
miesta v autách do nejakého vyhľadávania, aby si ich ľudia mohli rezervovať tak
ako vlaky.\“ A to bol začiatok najúspešnejšej európskej služby na zdieľanie
spoločnej cesty a nákladov, BlaBlaCar.
Magnet pre investorov BlaBlaCar vznikol oficiálne v Paríži v roku 2006 a jeho
zakladateľmi sú Frédéric Mazzella, Nicolas Brusson a Francis Nappez.
Nezamestnáva vodičov, poskytuje len priestor pre šoféra a záujemcu o cestu
spojiť sa a zdieľať jazdu do rovnakého cieľa. Takéto \“digitálne
stopovanie\“ za deväť rokov od svojho vzniku zaujalo 20 miliónov
registrovaných členov, štvrťročne službu použije polovica z toho, no BlaBlaCar
zaujala najmä investorov.
Spoločnosť pred rokom získala investície vo výške okolo sto miliónov dolárov,
tento rok sa jej podarilo získať ďalších dvesto miliónov, čo posunulo
odhadovanú hodnotu spoločnosti na 1,6 miliardy dolárov. Pri takomto čísle je
BlaBlaCar v súčasnosti jediným technologickým jednorožcom vo Francúzsku, teda
startupom, ktorý v krátkom čase nabral vysokú hodnotu. Služba funguje v 19
krajinách, okrem viacerých európskych aj v Rusku, Turecku a od minulého roka v Indii.
Otvoriť autá BlaBlaCar funguje na princípe zdieľania dlhých ciest, keď si šofér
prijatím spolucestujúcich pokryje náklady na benzín. \“Jediný spôsob, ako
si zabezpečiť lacné cestovanie, je otvoriť svoje autá aj druhým,\“ hovorí
jeden zo zakladateľov Nicolas Brusson. Služba, ktorá funguje na webe i cez
vlastnú aplikáciu, aktívne odrádza vodičov od toho, aby si z prevážania robili
zárobkovú činnosť, skončili by totiž v podobných problémoch a konfliktoch s
legislatívou, akým čelí napríklad spoločnosť Uber. \“Šoféri na našej službe
nezarábajú vôbec nič,\“ uisťuje Mazzella. Uber podľa viacerých regulačných
orgánov porušuje podmienky podnikania v oblasti prepravy osôb a vo viacerých
krajinách služba spôsobila masové protesty taxikárov. \“Pri BlaBlaCar
pasažieri platia len rozumne vysoké náklady na benzín a opotrebovanie áut.
Nenahrádza taxislužby, ale skôr diaľkové spoje, priemerná jazda je dlhá stovky
kilometrov. Neprekáža ani regulátorom,\“ hovorí Ján Jursa, analytik Capital Markets.