Bratislava- Americký výrobca lietadiel Boeing v utorok predstavil svoju novinku,
jednouličkový stroj 737 MAX. Ide už o štvrtú generáciu tohto úspešného stroja,
ktorý je takpovediac lietadlom číslo jeden v mnohých svetových leteckých
spoločnostiach. Boeing tak uvedením na trh odpovedá na svojho najsilnejšieho
konkurenta, európsky Airbus a jeho novinku A 320neo. \“Sme späť v hre.
Lietad lo sme predstavili načas a splnili sme stanovené ekonomické
kritériá,\“ uviedol počas predstavenia nového lietadla niekdajší šéf
Boeingu, v súčasnosti konzultant George Hamlin.
Zahanbujúca minulosť Najzaujímavejším faktom na celom predstavení nového
Boeingu je fakt, že spoločnosť okolo neho nerobila veľkú šou, ako to bolo v
prípade predstavovania lietadiel B 787 Dreamliner či najnovšej verzie Jumbo
Jetu B 747-8. \“Je to len malá oslava nášho tímu,\“ povedal po
predstavení šéf projektu 737 MAX Keith Leverkuhn.
Dôvod, prečo spoločnosť nerobila okolo predstavovania novinky taký rozruch, je
podľa analytikov prozaický. \“Spoločnosť sa bála tretieho zlyhania za
posledných desať rokov. Dvojica predošlých projektov bola oneskorená,\“
tvrdí Lukáš Lóci
 spoločnosti Capital Markets. Navyše, vývoj dlho
očakávaného Dreamlineru sa niekoľkonásobne predražil. Zo šiestich miliárd
vyskočil nakoniec až na 32 miliárd dolárov. Nehovoriac o mnohých detských
chybách, ktoré Dreamliner po zavedení do prevádzky sprevádzali. Niektorí
odborníci sa navyše domnievajú, že novinka môže znížiť predaje spomínaných
Dreamlinerov 787. Lóci 
to však
odmieta. \“Je pravda, že rodina 737 je pre spoločnosť najväčším zdrojom
príjmov. Nemyslím si, že by mali strach o kanibalizovanie Dreamlineru. Nový 737
MAX je určený na iné lety ako Dreamliner,\“ tvrdí.
Úspešný konkurent Spoločnosť si tentoraz dala záležať a dohodnuté termíny
stihla. Na uvedenie lietadla do prevádzky si však budeme musieť počkať až do
roku 2017, v Európe o niečo dlhšie. O tom, že o novinku je záujem, svedčí aj
to, že spoločnosť so sídlom v americkom Seattli má už objednávky na 3 000
kusov, a tak spoločnosť uvažuje aj o rozšírení svojich výrobných kapacít. O
tomto type lietadla uvažovali aj írske aerolinky Ryanair, keď zvažovali lety za
Atlantik.
Na porovnanie, konkurenčný Airbus sa s modelom A 320neo, ktorý bol predstavený
vlani v septembri, teší približne 4 300 objednávkam, a to napriek tomu, že ešte
nie je v prevádzke.