Čínskeoblečenie či topánky, a možno tiež čínske auto. Aj takto by mohla
vyzerať výbava bežného Európana, ktorý nehľadá iba nízku cenu, ale i
kvalitu. Tento trend chce zaviesť a využiť aj taiwanská značka Stella.
Do konca roka plánuje otvoriť dva obchody so značkovou obuvou v Paríži a
má chuť expandovať ďalej. Stella predáva topánky vlastnej značky s
cenovkou od 250 do 600 eur.

Cena/výkon

Stella dnes iba
využíva know-how, ktoré získala od európskych značiek, ktoré si v jej
čínskych továrňach nechávali vyrábať svoje topánky. Okrem lacnejších
značiek, ako napríklad Ecco alebo Clarks, prechádzali rukami ich
obuvníkov aj drahé kúsky značky Givenchy, ktorú vlastní Louis Vuitton,
či Miu Miu, mladšej sestry módneho domu Prada. \“Nie sme Prada ani Miu
Miu. Chceme však zákazníkom ponúknuť porovnateľnú kvalitu a pohodlie za
lepšiu cenu,\“ povedal pre Agentúru Bloomberg šéf dámskej sekcie Stella
International, Stephen Chi, pričom dodal, že najlepším miestom, kde
začať, je práve Paríž. Práve v tomto meste podľa neho hľadajú ženy
najlepší pomer ceny a kvality.

Otázny výsledok

Podľa
analytikov môže Stella v Európe uspieť, no môže dopadnúť aj veľmi zle.
Hoci niektoré čínske technologické firmy Európu zaujali, módny priemysel
má oveľa ťažšiu pozíciu. \“Aj keď sa Stella oháňa luxusnými produktmi,
klient na nich stále bude vidieť nálepku Made in China,\“ hovorí analytik
Tomáš Menčík zo spoločnosti Cyrrus.
Čínske výrobky podľa neho stále neprekonali traumu z nekvality a
zákazníci stále neopustili predstavu, že čo je z Číny, automaticky nie
je dobré.

\“Čína dennodenne chrlí nové značky vrátane
napodobenín, čo jej veľmi škodí. Čím viac ich bude, tým budú zákazníci
skeptickejší,\“ hovorí Menčík. Čínske produkty tak budú musieť zabojovať a
ukázať, že majú na to, aby dobyli Európu.

Značka? Aj za sto rokov
\“Kvalita
sa dá dosiahnuť už od začiatku podnikania a tak možno dosiahnuť známu
značku, ale až po určitej dobe,\“ vysvetľuje analytik Peter Bukov z Capital Markets
.
V prípade luxusných značiek trvá podľa neho tento proces desiatky, ba
aj stovky rokov. \“V prípade Číny by bolo dobré zapracovať aj na
trademarkoch a ochrane svojich značiek, aby nevznikali kopírovacie
škandály,\“ dodáva analytik.

Čínskym podnikateľom, ktorí sú
presvedčení, že Európanov oslovia, dodáva optimizmus tiež príbeh Južnej
Kórey. Pred takmer dvoma desaťročiami boli značky ako Kia, Hyundai či
Samsung synonymom lacných výrobkov biednej kvality. Dnes patrí Samsung
na špičku medzi výrobcami elektroniky, Kia a Hyundai zase zdvíhajú čísla
predaja aj tam, kde už ostatné automobilky hodili flintu do žita. Podľa
odborníkov to v prípade Číny nebude také jednoduché, práve pre množstvo
značiek, ktoré z nej prichádzajú. To je prípad napríklad čínskych
automobiliek, ktoré sa v Európe už pred rokmi prezentovali s veľkou
slávou, no napokon ani nízka cena nepresvedčila európskeho zákazníka, že
sa oplatí dávať niekoľko mesačných platov za auto, ktoré nezískalo ani
jednu hviezdičku v teste bezpečnosti.

Prvé čínske firmy už uspeli
Čína
však už má niekoľkých pionierov, ktorí to s expanziou a na európske
trhy mysleli vážne a podarilo sa im uspieť. Okrem známych výrobcov
smartfónov ako Huawei či ZTE žnú na starom kontinente úspechy aj odevné
značky. Za všetky spomeňme Bosideng, ktorý sa etabloval vo Veľkej
Británii. Ich výrobky na sebe však nemajú značku Made in China. Odevy sa
šijú priamo v Británii. \“Presvedčili sme najlepších miestnych
dizajnérov, aby sa k nám pridali,\“ povedal šéf firmy Zhu Wei pre
Slovensko-čínsku obchodnú komoru. \“Najlepšie značky na svete sa
predávajú v Londýne. A Bosideng prišla, aby sa od nich učila a stala sa
sama svetovou, luxusnou značkou,\“ dodal Zhu Wei.
A zatiaľ čo Čína
nám ponúka svoje vlastné značky, my jej na revanš vozíme tie naše.
Európske módne domy ako Louis Vuitton či Hermés pri vyhlasovaní
výsledkov firmy potvrdili, že Číňania milujú ich luxusné výrobky, a
práve z tejto krajiny prichádzajú dvojciferné rasty tržieb. Čína je pre
EÚ druhým najväčším obchodným partnerom, čulejšie obchody vedieme iba s
USA.

Sladkovská Ivana