Spoločnosť BYD prirovnávajú k americkému výrobcovi elektromobilov. Práve cez ne môže firma preniknúť na európsky trh.

Mercedes-Benz,
Toyota či Hyundai za rozumnú cenu. Filozofia čínskej automobilky BYD si
starosti s ochranou autorských práv nerobí. Známe značky jednoducho
skopírovala a na domácej pôde žala úspechy. Európa však bola pre rastúcu
firmou doteraz zakliatou. Kľúč k bohatému trhu jej môžu dať až
elektromobily, s ktorými oproti konkurencii uniká. Na to, aby sa
definitívne presadila, však potrebuje know-how, a to jej môže poskytnúť
práve Slovensko. \“Číňania vedia, že Slovensko je jedným z dominantných
hráčov na automobilovom trhu,\“ odhaľuje hlavné lákadlá analytik Capital Markets Ivor Lehoťan.

Rýchly rast

Ešte
len pred rokom oslávila BYD svoje desiate narodeniny, na automobilovej
scéne sa však postarala o nejedno prekvapenie. A prevažujú tie
negatívne. Svoje by o tom vedela povedať napríklad japonská Toyota.
Jeden z jej najúspešnejších modelov – Prius si Číňania jednoducho
skopírovali. Nezostali len pri Toyote. Inšpiráciu hľadali vo všetkých
značkách, ktorým sa darilo. Medzi obchodníkmi sa traduje príhoda, keď si
BYD hľadal dodávateľov dielcov medzi západoeurópskymi firmami. Po tom,
čo im firmy poslali skúšobne dielce, Číňania prerušili rokovania a
pokračovali svoju cestou. Aj preto BYD neuspeli v snahe predávať svoje
autá v Európe. Narazil tu na ochranné známky.

Skúsenosti s
výrobou klasických automobilov však využil inde. Koncern BYD patrí medzi
najväčších výrobcov nabíjateľných batérií na svete. Spojenie týchto
dvoch faktorov z neho urobilo jedného z lídrov vo výrobe elektromobilov.

Pomohol aj Warren Buffett

A že spoločnosť,
na rozdiel od klasických automobilov, nehrá pri elektromobilite druhé
husle, dokazujú aj jej investori. Do firmy nalial cez svoje fondy
peniaze aj finančný mág Warren Buffett. Ďalší punc dôveryhodnosti pridal
nemecký výrobca Mercedesov spoločnosť
Daimler. Ten ešte v roku 2010 vytvoril s BYD join venture. Cieľ bol
jasný. Spolu vytvoriť elektroautomobil, ktorý by mohli predávať v Číne.
Očakávania prekonali. Viceprezidentka automobilky Stella Li pre agentúru
Bloomberg potvrdila, že do konca roka 2015 uvedú na americký trh štyri
nové modely elektromobilov.

Mozgy v Európe

Na rade by mala
byť teraz práve Európa. Analytici poukazujú na to, že investícia na
Slovensku je logická. \“Máme tu pomerne bohatú sieť subdodávateľských
firiem, ktoré majú čo ponúknuť,\“ myslí si analytik Slovenskej akadémie
vied Vladimír Baláž. Ten zároveň dodáva, že vývoj sa na Slovensku nerobí
a kapacity v tejto oblasti sú nedostatočné.