Investícia do slovenských Tatier, na ktorú začala zhruba pred tromi rokmi lákať masívnou mediálnou kampaňou spoločnosť
Tatry mountain resort (TMR), sa väčšine akcionárov oplatila. Predstava
\“vlastniť\“ slovenský prírodný klenot vtedy prilákala okrem veľkých
investorov aj zhruba tri tisícky drobných akcionárov. A kým hodnota
akcie bola na začiatku 38 eur, väčšinu tohto roka sa pohybovala na
úrovni 45 až 46 eur, čo predstavuje kumulatívne zhodnotenie približne 21
percent.

Zmena imania nemala vplyv

Po nedávno znížení
imania spadla cena akcie síce na terajších 21 eur, ale akcionári
neprerobili. Ani tí drobní. \“Akcionári mali v spoločnosti
zbytočne viazaný obrovský kapitál. Takto sa spätne dostanú k vkladom. V
takomto prípade nemožno nikoho ukrátiť,\“ vysvetľuje Radoslav Kasík,
analytik spoločnosti Across Wealth Management.

Kvôli
vyplateniu akcionárov chce firma v blízkom čase vydať dlhopisy v
hodnote 180 miliónov eur. Tým sa výrazne zvýši zadlženosť spoločnosti.
\“Sme však presvedčení, že v prípade zaujímavej investičnej príležitosti
vieme získať kapitál buď úverovým financovaním, alebo prostredníctvom
ďalšej emisie na varšavskej či pražskej burze,\“ vraví Zuzana Fabianová,
hovorkyňa TMR.

Lákať budú aj ďalej

Vyššie dlhy môžu byť
pre investorov v budúcnosti problémom, najmä môžu krátkodobo znížiť
ziskovosť. \“Na druhej strane by však malo stále platiť, že firmy s
vyšším dlhom prinášajú vyššiu rentabilitu vlastného kapitálu a rýchlejší
rast výnosov. Neexistuje hranica, keď už je dlh negatívny a pokiaľ je
pozitívny,\“ konštatuje Kasík. Navyše, TMR má z roka na rok lepšie
výsledky hospodárenia. Ak by sa aj dostala do problémov, pomôcť by jej
mal i jeden z hlavných akcionárov. \“Investičná skupina J&T aj po
posledných zmenách za TMR stojí a pravdepodobne, ak by aj TMR bola
slabšia, tak by ju skupina podporila, keďže ide o výkladnú skriňu ich
biznisu,\“ dodáva analytik Miroslav Blahušiak z Capital Markets.

Aj
tu však existujú pre drobných akcionárov riziká. \“Osobne mám stále
pochybnosti o tom, že TMR chce maximalizovať hodnotu pre akcionárov.
Vstup na burzu aj všetky ostatné kroky smerovali k čiastočnému odchodu
pôvodných majiteľov. Preto kampaň cielila na širšiu verejnosť, množstvo
drobných nejednotných akcionárov. Pre mňa ide stále o značne
nepredvídateľnú spoločnosť s nejasnými štruktúrami,\“ myslí si Kasík.

Havlík Lukáš