Analýza. Trh s osobnými automobilmi by sa po šiestich rokoch prepadov mal pozviechať.

Najhoršie predaje za posledných 17 rokov. Zľavy nestačia, predaje áut padajú ďalej. Aj takéto titulky zdobili články európskych periodík v uplynulom roku. Automobilový trh na starom kontinente zažil jeden z najhorších rokov za posledné dve desaťročia. Aj preto analytici veria, že horšie to už byť nemôže. \“Európsky automobilový trh by sa v tomto roku mal konečne vymaniť zo šiestich rokov za sebou idúcich poklesov,\“ predpovedá analytik Cyrrusu Jiří Šímara.

Dramatické prepady

Aj keď sa na Slovensku na šrotovné pomaly zabúda, západoeurópske krajiny ho držia pri živote. V závere minulého roka naliala španielska vláda do podpory predaja nových áut ďalších 70 miliónov eur. Tretíkrát za sebou. Suma na oživenie trhu tak presiahla štvrť miliardy eur. Španieli pritom nie sú jediní, ktorí majú problémy s predajom nových áut. 30-ročné minimá atakovali v priebehu minulého roka Taliani, pätinové mínusy zaznamenali dokonca aj Nemci či Fíni. \“Predajnosť áut v Európe sa oproti vrcholom z roku 2007 pohybuje o 10 až 20 percent nižšie,\“ konštatuje analytik Capital MarketMiroslav Blahušiak. Podľa jeho slov sa pod mínusové čísla podpisujú hlavne krajiny postihnuté dlhovou krízou. \“Ich ekonomická situácia stále nie je a dlho ešte nebude ideálna,\“ vysvetľuje. Negatívna atmosféra a neistota pri nákupe nového automobilu sa však presunuli aj do ďalších krajín starého kontinentu.

Oživenie na ceste

Pri pohľade na celoročné čísla sa z prepadov vymyká len jediná krajina – Veľká Británia. Aj v jej prípade, podobne ako pri iných krajinách, analytici poukazujú na to, že trh je deformovaný enormnými zľavami. Automobilky v snahe nesiahať na pracovné miesta predávajú i na úkor marže. Akcie by mali pokračovať aj v tomto roku. Navyše, trh padá šesť rokov a mnohé domácnosti budú nútene vymeniť staré autá za nové.

\“Európsky automobilový trh, aj keď teraz značne oslabený, je stále tretím najväčším odbytiskom automobiliek na svete,\“ pripomína Šímara. Nádej vzbudzujú posledné čísla z decembra minulého roka. Automobilky predali o 13,3 percenta automobilov viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka.

Miroslav Blahušiak poukazuje na to, že momentálne sa stabilne darí hlavne prémiovým značkám, čo by malo hrať do karát práve nášmu Volkswagenu. \“Bratislavský Volkswagen ťaží z toho, že vyváža luxusné vozidlá SUV modely Q7, Touareg predovšetkým do krajín ako Brazília, Rusko, India a Čína, kde je dopyt po nich naozaj veľký,\“ uzatvára Blahušiak.