Rok 2009: Bývalý inžinier Yahoo! Brian Acton si hľadá prácu. Twitter aj Facebook ho odmietajú. Spolu so svojím kamarátom Janom Crounom rieši až plán \“C\“. Vytvárajú mobilnú aplikáciu WhatsApp. Rok 2014: Aplikácia sa teší nesmiernej popularite. Denne ju využije 450 miliónov ľudí. Acton a Croun dostávajú ponuku na obchod svojho života. Ich produkt chce odkúpiť samotný Facebook. \“WhatsApp môže v budúcnosti prepojiť až jednu miliardu ľudí. Služby, ktoré dosiahnu tento míľnik, sú neuveriteľne cenné,\“ vysvetľuje rozhodnutie zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg. Cena 16 miliárd dolárov (približne 11 miliárd eur), ktorú za ňu dáva sociálna sieť, trhá rekordy.
Náhodný objav
Bývalí manažéri Yahoo! si v roku 2009 uvedomili, že trh s mobilnými aplikáciami potrebuje ínovovať. S vidinou, že prinesú prevratnú novinku, vymysleli WhatsApp. Celé dni trávili vytváraním kódov, ktoré by prepojili ich aplikáciu s ľubovoľným telefónnym číslom. \“V určitom okamihu sa to zmenilo na formát rýchlych správ,\“ hovorí Alex Fish-man spolutvorca aplikácie, ktorý dodáva, že službu vytvorili, nechtiac. \“Raz sme sa ľudí opýtali, ako sa majú. A oni nám začali odpisovať,\“ spomína si. Dnes WhatsApp umožňuje používateľom z rôznych zariadení, ako sú iPhone, BlackBerry a telefóny s operačným systémom Android, posielať medzi sebou texty a fotografie. Oproti zaužívanej forme SMS bola táto aplikácia bezplatná. Po prepojení s Facebookom sa po roku využívania spoplatní v sume jedného dolára za rok.
Facebook sa bál konkurencie
Rozhodnutie Facebooku nie je pre analytikov prekvapením. \“WhatsApp má aktuálne približne 70 percent používateľov Facebooku, čo je počet, ktorý si sociálny gigant nemohol nechať ujsť, rovnako ako koncept, na ktorom spočíva,\“ hodnotí analytik z Capital Markets
 Ivor Lehoťan, že ak by aplikácia zmenila mobilný koncept do sociálnej správy, predstavovala by pre Facebook hrozbu. Aj ďalší analytici sa zhodujú v názore, že kúpa bola strategická. \“Facebook si kupuje aplikáciu, ktorá výrazne zväčší počet jej používateľov a zároveň odstráni z trhu konkurenciu,\“ potvrdzuje Tomáš Menčík, analytik z Cyrrusu.
Akcie sociálnej siete klesli
Obchod vyvoláva niekoľko diskusií, najmä kvôli sume, ktorú za aplikáciu Facebook zaplatí. Ide o 16 miliárd dolárov. Zapíše sa tak do histórie ako dosiaľ najdrahšia kúpa sof-tvérovej firmy. Odborníci varujú, že to môže byť veľký risk. \“Je to obrovská cena za niečo, čo tu o tri roky ani nemusí byť. Prípadne WhatsApp nemusí byť taký silný, ako je teraz, vzhľadom na rastúcu konkurenciu,\“ tvrdí Menčík. Podľa neho by preto mal Facebook na novej firme pracovať a integrovať ju do svojich služieb.