Bratislava- Facebook prekvapil rekordnými tržbami. Najpopulárnejšia svetová sociálna sieť
zarobila za posledný kvartál minulého roka 5,84 miliardy dolárov. Predpovede
analytikov pritom boli o niečo skromnejšie, predpokladali o pol miliardy nižší
zisk. \“Facebook si zaknihoval najúspešnejší kvartál, ako aj rok vo svojej
histórii. Spoločnosť sa výborne adaptovala na prechod používateľov na mobilné
zariadenia, z čoho bude aj v budúcnosti profitovať,\“ komentuje úspech
Facebooku Peter Rebo, analytik spoločnosti CAPTIAL MARKETS. 
Kľúčová je reklama Práve
reklama je pre Facebook a jeho zakladateľa Marka Zuckerberga najdôležitejším
zdrojom príjmov. Z celkového zisku 5,84 miliardy predstavoval zisk z nej presne
5,64 miliardy. Zhruba 80 percent z tejto sumy predstavuje príjem z reklamy na
mobilných zariadeniach. Je to ďalší z dôkazov, že používatelia Facebooku čoraz
viac používajú mobilné zariadenia. \“Bez reklamy by Facebook prakticky
neexistoval a nezarábal, reklama tvorí skoro celé jeho tržby,\“ tvrdí Boris
Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.
Na úspešný kvartál okamžite zareagovali aj akcie spoločnosti, keď poskočili až
o 12 percent a predávali sa za 105,9 dolára za akciu. Mimoriadny úspech
komentoval aj sám Zuckerberg. \“Rok 2015 bol úspechom. Naša komunita
pokračuje v raste a náš biznis prosperuje,\“ povedal.
Spoločnosť Facebook, ktorá len nedávno dosiahla miliardu používateľov denne, si
je však vedomá toho, že jej klientela je ohraničená. \“Počet používateľov
Facebooku a internetu všeobecne je obmedzený. Manažment preto investuje do
nových služieb a platforiem,\“ upozorňuje Tomčiak.
Facebook už dávnejšie získal do svojho impéria aplikácie ako populárny
Instagram či WhatsApp. Najnovším prírastkom je spoločnosť Oculus vyvíjajúca
okuliare na vnímanie virtuálnej reality.
Súboj gigantov Silicon Valley sa stáva pre internetové giganty čoraz tesnejším.
Čoskoro sa môžeme dočkať súboja Facebooku a internetového vyhľadávača Google.
Obaja totiž vzájomne súperia v predaji reklamy. \“Google je pre Facebook
hlavným konkurentom vo svete reklamy. Zdá sa, že aj na tomto poli Facebook
víťazí, keďže rastie rýchlejšie,\“ tvrdí Rebo. Podľa Tomčiaka sú však vo
väčšom nebezpečenstve firmy, ktoré za Googlom či Facebookom zaostávajú a mierne
zaspali v technologickom vývoji. \“Projektom, ako Yahoo či Twitter hrozí
buď postupný úpadok hodnoty, alebo nutnosť zlúčiť sa s väčšou firmou,\“
uzatvára Tomčiak.
Najmä okolo Twitteru je v poslednom čase rušno. Spoločnosť nedosahuje pozitívne
výsledky a čoraz častejšie sa hovorí o jej možnom predaji.