HN prinášajú päť dôvodov, prečo bude po sérii tragických udalostí a konfliktov cestovanie lietadlom drahšie.

Séria leteckých nešťastí mala včera ďalšie pokračovanie. V Afrike sa zrútilo lietadlo alžírskej spoločnosti Air Algeria. Na palube bolo 116 ľudí vrátane 50 Francúzov. O ich osude sa zatiaľ nič nevie. Ide už o tretiu vážnu leteckú tragédiu za. posledný týždeň. Aj táto udalosť sa zaradí medzi faktory, ktoré podľa expertov zdvihnú ceny leteniek nahor. HN vám ponúkajú päť dôvodov, pre ktoré budeme v blízkej budúcnosti musieť siahnuť pri kúpe leteniek hlbšie do vrecka.

1. Vojnové konflikty
Leteckú prepravu minulý týždeň výrazne zasiahlo zostrelenie malajzijského Boeingu 777 nad východnou Ukrajinou. Tragédia si vyžiadala životy všetkých 298 ľudí na palube. Z odpálenia rakety sú podozriví proruskí separatisti.

Kvôli incidentu už svetové aerolinky odklonili svoje lety od problémového regiónu. Časť vzdušného priestoru dokonca ukrajinská vláda uzavrela. \“Vyhnúť sa oblastiam vojnového konfliktu bude letecké spoločnosti stáť nemalé peniaze. Budú totiž musieť robiť nákladné obchádzky, čo let predraží,\“ potvrdil pre HN Miroslav. Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets. Tieto náklady sa aerolinky budú snažiť premietnuť do ceny leteniek, ktoré sa tým zdražia.

Ďalším príkladom konfliktnej zóny je Izrael. Americké a európske spoločnosti tento týždeň dočasne pozastavili lety do Tel Avivu pre obavu, že by stroje mohli zasiahnuť rakety radikálov z palestínskeho hnutia Hamas. Hoci včera aerolinky lety obnovili, opatrenie im prinieslo straty.

2. Séria nehôd

Uplynulých sedem dní bolo najčernejších v leteckej preprave za posledné roky. Okrem spomínaného zostrelenia Boeingu a včerajšieho pádu lietadla v Afrike havaroval v stredu stroj spoločnosti TransAsia Airways na Taiwane. V jeho troskách zahynulo 48 ľudí. Všetky tieto nešťastia znižujú dôveru ľudí v leteckú prepravu. Niektorým spoločnostiam bude hroziť kvôli klesajúcemu záujmu o ich služby zánik. Časť z nich bude nútená kompenzovať si prepad počtu cestujúcich vyššími cenami leteniek, aby vôbec túto situáciu prežili.

3. Prepady na burzách

Akcie väčšiny leteckých spoločností zaznamenávajú v poslednom období na burzách prepad. Malaysian Airlines po marcovom zmiznutí jedného lietadla a minulotýždňovom zostrelení druhého stroja prišli na trhu o 27 percent. Klesali však aj európske aerolinky – napríklad Air France sa len za posledný týždeň prepadli o šesť percent, \“Všetky tieto straty uberajú spoločnostiam z marží,\“ pripomína Blahušiak. Riešením môže byť vyššia cena leteniek.

4. Drahšie zaistenie

Vojnové konflikty i pády lietadiel predražia aj zaistenie letov. Podľa spoločnosti Patria sa začína hovoriť o tom, že rizikové prémie zaisťovní v oblasti zaistenia aeroliniek by mohli ísť vyššie, a to kvôli mimoriadnemu nárastu neočakávaných poistných udalostí.

Dokonca sa hovorí o tom, že zaisťovne by mohli zahrnúť trasy, kadiaľ spoločnosti lietajú, ako ďalší parameter pri určovaní konečnej ceny zaistenia. Prelet ponad rizikové oblasti by sa tak aerolinkám mohol výrazne predražiť. Opäť by to na cene letenky pocítili cestujúci.

5. Vyššie ceny ropy

Konflikt na Ukrajine aj v Izraeli sa postaral o nervozitu i na energetickom trhu. Ceny ropy v posledných dňoch opätovne narástli. K uvoľneniu napätia navyše neprispieva ani hrozba rozšírenia západných sankcií voči Rusku. Zvýšené ceny pohonných látok si aerolinky vynahradia na vyššej cene leteniek. Dá sa očakávať aj zvyšovanie tzv. palivového príplatku pri charterových letoch na dovolenku.