Bratislava- Automobilka Volkswagen má ďalší problém. Interné vyšetrovanie spoločnosti
ukázalo, že problém s emisiami sa týka ďalších viac ako 800-tisíc vozidiel.
Vyšetrovanie preukázalo, že pri niektorých modeloch boli deklarované nižšie
emisie oxidu uhličitého (CO2), ako dosahovali v skutočnosti. Tým aj spotreba
vozidiel sa uvádzala nižšia, než v skutočnosti je. \“V zásade ide o to, že
automobilka podhodnocovala úroveň emisií, a tak preceňovala palivovú ekonomiku.
Uvádzala, že spotreba je nižšia ako skutočná,\“ tvrdí Stanislav Pánis,
analytik J&T Banky.
Klamanie zákazníkov S informáciami o ďalších aférou zasiahnutých vozidlách
prišiel samotný koncern z Wolfsburgu. Nové zistenia vedenia spoločnosti tak de
facto odhaľujú, že Volkswagen zákazníkov zavádzal tým, že ich lákal na nižšiu
spotrebu. Problémom však nie sú už len emisie oxidov dusíka, ale aj oxidu
uhličitého. \“Koncern porušuje najnovšie európske normy týkajúce sa
CO2,\“ konštatuje Lukáš Lóci
, analytik spoločnosti Capital Markets. Emisie najnovších
vozidiel by totiž v rámci Európskej únie nemali prekročiť 130 gramov na
kilometer. V budúcnosti by to malo byť ešte menej. Plány únie hovoria o znížení
emisií CO2 až na menej ako 95 gramov na kilometer. Najnovšie zistenia sa týkajú
prevažne dieselových motorov, ale kauza sa môže podľa Volkswagenu týkať aj
dosiaľ neznámeho počtu benzínových motorov s objemom 1,4 litra. \“Od
začiatku som sa zasadzoval za to, že udalosti nekompromisne a úplne objasníme.
Pritom sa nezastavíme pred ničím a nikým. Pre nás platí jedine pravda. To je
predpoklad pre zásadne novú orientáciu, ktorú Volkswagen potrebuje,\“
povedal k zisteniam nový riaditeľ koncernu Matthias Mueller.
Drahšia oprava Informácie o problémoch s emisiami prišli len deň po tom, čo
americká agentúra EPA zistila, že podvod s emisiami sa týka aj luxusných
značiek ako Audi či Porsche. Na nových zisteniach je zaujímavejší ešte ďalší
fakt. \“Firma vyčíslila náklady na opravu 800-tisíc vozidiel na sumu dve
miliardy eur. To znamená 2 500 eur na jedno auto, čo je o viac ako štvornásobok
väčšia suma ako pri oprave áut so softvérom ovplyvňujúcim emisie dusíka,\“
konštatuje analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara. Ten predpokladá, že to môže
pre Volkswagen znamenať ďalšie veľké nebezpečenstvo. \“Najhoršia je tá
obrovská miera neistoty, ktorá okolo automobilky panuje. Investori nevedia, aké
veľké škody táto kauza nakoniec automobilke spôsobí,\“ uzatvára Šimara.
Akcie koncernu Volkswagen v reakcii na nové odhalenia včera ráno klesli o viac
ako 6 percent. Od zverejnení prvých informácií o emisnom škandále v polovici
septembra až dodnes sa akcie prepadli už o viac ako 38 percent. To predstavuje
stratu trhovej kapitalizácie spoločnosti o viac ako 24 miliárd eur. \“Ťažko
odhadovať, kam sa pohnú akcie Volkswagenu. Škody nie sú doteraz presne
vyčíslené, mohli by však presiahnuť 25 miliárd eur,\“ dodáva Pánis.