Bratislava- Výrobca známeho kolového nápoja Kofola, ktorý sa stal legendou už za čias
socialistického Československa, včera vstúpil na pražskú burzu. Vstupná cena za
akciu bola stanovená na úrovni 510 českých korún. Pôvodný odhad sa pohyboval v
rozpätí 500 až 530 korún.
Sklamaním bolo množstvo akcií, ktoré Kofola umiestnila na burzu. V ponuke bolo
1,5 milióna akcií, teda asi iba sedem percent z celého objemu, informovala
Česká národná banka. Predajca nealkoholických nápojov by tak mal získať 765
miliónov korún.
Záujem je veľký V priebehu dňa vyskočila cena akcie na 517 korún, narástla tak
o sedem korún. Analytici veľký nárast ceny ani neočakávali, keďže vstupná cena
bola vysoká. \“Akcie sú vzhľadom na zisky, ktoré firma generuje, veľmi
štedro ohodnotené. Ich ďalší rast je preto náročné si predstaviť,\“ tvrdí
Ján Beňák, analytik Trim Broker. Investori budú teraz čakať na to, ako sa
zachová druhý najväčší akcionár Kofoly so 43-percentným podielom – fond
Enterprise Investors. \“Ak ten bude v nasledujúcich mesiacoch ďalej
predávať svoje akcie, tak by to krátkodobo mohlo spôsobiť výraznejší previs
ponuky akcií na trhu,\“ vysvetľuje Václav Kmínek, senior analytik Patria
Finance.
České médiá označovali vstup Kofoly na burzu za jednu z najdôležitejších
transakcií posledného obdobia. Celá firma, ktorú vlastní podnikateľská rodina
Samarasovcov, sa oceňuje na 11,2 miliardy korún. \“Bola to fuška, ale
nakoniec sa to podarilo,\“ komentoval vstup na burzu generálny riaditeľ
Kofola ČeskoSlovensko Jannis Samaras. Najprv Road Show Predtým, ako firma išla
na burzu, robila takzvanú road show. Chodila po mestách, navštevovala
investorov a zisťovala záujem o akcie. O tie mali záujem jednak inštitucionálni
investori ako fondy, ale aj drobní investori či zamestnanci Kofoly.
Podľa Jána Jursu, analytika Capital Markets
, sú akcie Kofoly pre investorov atraktívne.
Spoločnosť dlhodobo vykazuje stabilné tržby, darí sa jej znižovať náklady a
vykazovať rast čistého zisku. Firma môže byť zaujímavá aj pre dlhodobých
investorov. \“Má relatívne nízke zadlženie a možnosti ďalšieho rastu i na
relatívne nasýtenom stredoeurópskom trhu s nealkoholickými nápojmi,\“
dodáva Kmínek. Firma sa presunula z varšavskej na pražskú burzu. Kofola si
Prahu nevybrala náhodou. Očakáva, že tam bude mať nižšie náklady na
obchodovanie, ale aj väčšiu likviditu.
Pražská burza má mnoho výhod aj oproti bratislavskej burze, kde sa pôvodne tiež
uvažovalo o predaji akcií. \“Denné objemy obchodovania sú vyššie, trh je
likvidnejší, povedomie o investovaní na burze je v krajine oveľa lepšie,\“
vysvetľuje Jursa. \“Môže nás len mrzieť, že sa Kofola rozhodla nerealizovať
emisiu aj cez našu burzu. Určite za tým rozhodnutím stála dobrá analýza ich
potrieb,\“ uvádza pre HN Peter Kubrický, generálny riaditeľ Bratislavskej
burzy cenných papierov.
Ďalšie expanzné plány Ak firma ide na burzu, zvyčajne potrebuje viac kapitálu
na ďalší rozvoj alebo expanziu. Nie je to inak ani v tomto prípade. Podľa
informácií českých Hospodářskych novín sa úpisom akcií na burzu pripravuje fond
Enterprise Investors na postupný predaj svojho podielu v nápojárskej firme.
Hlavným akcionárom firmy s 50,8 percenta ostane KSM Investment.
Smer Balkán Kapitál, ktorý získa nápojový gigant z úpisu akcií, by mohol podľa
analytikov využiť na ďalšiu expanziu na stredoeurópskom trhu. Kofola v
posledných rokoch expandovala v Poľsku, na Balkáne aj na Slovensku. V marci
kúpila v Slovinsku výrobcu minerálok Radenska a v júni oznámila vstup do Water
Holdingu, najväčšieho producenta nealkoholických nápojov na Slovensku.
Verejná ponuka akcií, nazývaná aj initial public offering – IPO, prebieha tak,
že akcie sa najprv predajú investorom v IPO. Následne sa s nimi začína
obchodovať na burze. \“Akcie sa pri primárnom úpise nepredávajú až na
burze, ale predtým investorom, ktorí ich chcú. Oni následne akcie predajú iným
investorom, ktorí akcie v IPO nezískali,\“ vysvetľuje Beňák.