„Existuje priestor pre ďalšie mobilné zariadenie niekde medzi smartfónom a laptopom? My si myslíme, že áno. A
voláme ho iPad,“ povedal presne pred piatimi rokmi Steve Jobs, keď
svetu prezentoval prvý tablet z dielne spoločnosti Apple. A úplne tak
prekopal dovtedajší trh. Z tabletov sa ihneď stala malá technologická
revolúcia. Trvala však kratšie, ako sa pôvodne čakalo. Po období
obrovského boomu a dvojciferných nárastov predaja totiž momentálne
prichádza vytriezvenie. „Kolaps trhu s tabletmi v roku 2014 bol
alarmujúci,“ hovorí výskumný riaditeľ spoločnosti Gartner Ranjit Atwal.
Predalo sa o 40 miliónov kusov tabletov menej, ako sa pôvodne očakávalo.
Prognózy na tento rok pritom nie sú o nič lepšie. Odborníci totiž
predpokladajú, že predaj tabletov dosiahne nárast iba osem percent.

\"\"

Nepotrebujeme nový

Dôvod je pritom jednoduchý. Životnosť týchto zariadení sa predlžuje a
väčšinou sú zdieľané viacerými členmi rodiny, čiže nie je potrebné, aby
tablet vlastnil každý. Ďalším faktorom je aj fakt, že výrobcovia sa
nesnažia o inovácie hardvéru, čiže spotrebitelia nemajú motiváciu svoje
modely obmieňať za najnovšie „vychytávky“. „Jednoducho povedané, za
aktuálnym poklesom je to, že sú jednoducho príliš dobré na to, aby ľudia
stále viac a viac kupovali niečo nové. Keď si do úvahy zoberieme aj
obrovský boom po roku 2010, spomalenie je namieste,“ vysvetľuje analytik
spoločnosti Capital Markets Miroslav Blahušiak.

Ešte vlani v júni pritom poradenská spoločnosť Gartner predpokladala,
že v roku 2015 sa predá 320 miliónov kusov. Po kritickom vlaňajšku však
svoje prognózy upravila. Tento rok by sa podľa nej malo predať iba 233
miliónov tabletov. „Medziročné rasty budú aj naďalej vysoké, najmä zo
strany ázijských spotrebiteľov. Len tempo rastu nebude tak dynamicky
rásť ako doposiaľ,“ myslí si analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Konkurencia je silná

Tabletom do karát navyše nehrá ani fakt, že na trhu je veľa iných
silných hráčov. Napríklad lacné notebooky a phablety. „Tablety sú
vytláčané smartfónmi, kde sa udomácnili uhlopriečky s veľkosťou päť a
šesť palcov. Predaj tabletov bol a bude určite ovplyvnený lacnými
notebookmi, ako aj skúsenosťou zákazníkov so superlacnými tabletmi,“
uvádza marketingový riaditeľ Euronics TPD Ondrej Majtán. Ďalšou
zaujímavou alternatívou sa pre spotrebiteľov stala aj kombinácia tabletu
a notebooku v jednom, ktorá poskytuje dotykový displej i klasickú
klávesnicu. „Predaje stále porastú, ale tempo rastu sa spomalí. Tablet
má mnoho nesporných výhod, ale nikdy nebude taký produktívny pre prácu
ako klasické počítače či notebooky,“ konštatuje PR manažérka Alza. cz
Šárka Jakoubková.

Len mierny pokles

Napriek tomu slovenskí predajcovia veria, že zákazníci budú chcieť svoje staré zariadenia
obmieňať. „Predpokladám, že trh klasických tabletov bude mať len mierny
pokles. Cenová prístupnosť výkonných tabletov s FHD
rozlíšením,8-jadrovým procesorom alebo možnosťou pripojenia cez rýchlu
LTE sieť na internet donúti zákazníkov upgradovať staršie menej výkonné
zariadenia,“ dodáva Peter Bako zo spoločnosti Shark Computers, ktorá
vlani pri tabletoch nezaznamenala medziročne ani nárast, ani pokles.

\"\"

\"\"