AUTOMOBILKYl Presun časti výroby k našim západným susedom nemusí znamenať, že Slovensko je
mimo hry v súboji o nový závod. Ten bude značka potrebovať, ak chce uspokojiť
dopyt po vozidlách.

Bratislava – Luxusná britská automobilka Jaguar Land Rover si našla prechodnú
stanicu. Časť svojej produkcie sa najnovšie rozhodla vyrábať v rakúskom závode
Magna Steyr. Jej vlastné kapacity totiž idú na plné obrátky a nutne potrebuje
rozšíriť výrobné kapacity. Aj preto sa už skôr začala pozerať po vhodnej
lokalite na výstavbu nového závodu a v hre oň je aj Slovensko. Presun časti
výroby do Rakúska by novú investíciu nemal stopnúť. \“Pokiaľ hľadajú
lokalitu na novú fabriku, tak v tom budú pokračovať ďalej,\“ myslí si audit
partner v poradenskej spoločnosti TPA Horwath Ivan Paule.
Autá na kľúč Podľa britského portálu Autocar ide o dočasné riešenie a dohoda s
Magna Steyr má iba uvoľniť tlak na doterajšie výrobné kapacity značky.
\“Premiestnenie výroby vozidiel umožní spoločnosti JLR získať viac času na
nájdenie vhodného miesta pre svoj nový závod, ktorý mimoriadne potrebuje,\“
tvrdí pre HN analytik
spoločnosti
Capital Markets Lukáš Lóci.
Zatiaľ sa nevie, aké modely a v akom objeme budú Rakúšania pre Jaguar Land
Rover produkovať. Magna Steyr v rakúskom Grazi je však známa tým, že vyrába
značky iných automobiliek, napríklad Mercedes či Peugeot. Jej služby využívajú
automobilky, keď chcú uvoľniť svoje linky pre nové modely alebo keď kapacitne
nestačia.
To je prípad aj Jaguar Land Rover. Dcére indickej Tata Motors sa totiž
momentálne darí a dopyt po jej modeloch rastie.
Chce vlastné kapacity HN už v marci informovali, že sa automobilka obzerá po
Slovensku a stavebných spoločností sa pýta na možné riešenie priestorov. Ako
možná lokalita sa spomínal priemyselný park v Nitre, ktorý má k dispozícií
požadovaný 400-hektárový pozemok. Mesto navyše aktuálne park napája na
rýchlocestu R1. V prípade nového závodu by priamo i u subdodávateľov mohlo
vzniknúť až osemtisíc pracovných miest. \“Nekomentujeme projekty, ktoré nie
sú ukončené,\“ uvádza pre HN hovorkyňa rezortu hospodárstva Miriam Žiaková.
Ako možné lokality pre investíciu sa uvádza aj Maďarsko či Poľsko.
Odborníci sa zhodujú na tom, že štvrtá automobilová fabrika by sa na Slovensku
uživila. V náš prospech pritom hovorí viacero faktorov. \“Je to aj
rozvinutá sieť dodávateľov do automobilového priemyslu lokalizovaná na
Slovensku, ktorá pozostáva predovšetkým z globálnych firiem, ale aj flexibilná
a vysoko motivovaná pracovná sila,\“ povedal pred časom riaditeľ
sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula.
Rastúci dopyt Stredná Európa by bola pre značku rozumnou voľbou. Tata Motors je
totiž automobilka, ktorá úspech založila na nízkej cene a nákladoch. Jaguar
Land Rover sa donedávna vyrábal iba v Británii, vlani však otvoril závod v Číne
a ďalší stavia v Brazílii. Automobilke pomáha najmä rastúci čínsky dopyt.
\“Len za vlaňajšok sa v Číne predaje firmy zvýšili o 28 percent, čo je
vysoko nad tempom rastu celého tamojšieho trhu,\“ povedal analytik
spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Premiestnenie výroby umožní spoločnosti získať viac času na nájdenie vhodného
miesta pre svoj nový závod. Lukáš Lóci, analytik Capital Markets

Foto popis| Automobilke sa začalo dariť, keď si ju pod svoje krídla vzala v
roku 2008 indická Tata Motors. Teraz nestíha vyrábať svoje modely a jej
kapacity nestačia.
Foto autor| SNÍMKA: ARCHÍV