Ropa lámerekordy, ľudia môžu vďaka tomu ušetriť. Ceny charterových letov môžu výrazne
klesnúť

Ceny leteniek klesli v roku 2015 na historické minimum. Až o tretinu sa znížili
ceny leteniek do destinácií ako Dubaj v Spojených arabských emirátoch.

Charterové, teda nepravidelné lety, môžu v tomto roku výrazne zlacnieť. Dôvodom
je cena ropy, ktorá na svetových trhoch v januári klesla na 12ročné minimum.
Jej hodnota sa koncom minulého týždňa prepadla pod 30 dolárov za barel.
\“Zníženie cien ropy ovplyvní najmä charterových prepravcov, ktorí budú mať
možnosť znížiť ceny leteniek miestami aj o 20 percent,\“ vraví generálny
riaditeľ spoločnosti Aviation Cluster Slovakia Martin Miklánek.

Cestovné kancelárie

Nepravidelné lety využívajú počas dovoleniek najmä cestovné kancelárie. Tie si
od leteckých spoločností objednávajú služby na to, aby prepravili ich
zákazníkov do rôznych oblastí.
Aj keď odborníci hovoria o možnom zlacňovaní, ceny leteniek skôr budú
odzrkadľovať ceny ropy na svetových trhoch z leta minulého roka. Vtedy sa cena
ropy pohybovala na úrovni 50 dolárov za barel, pričom v lete roku 2014 jej cena
bola nad sto dolármi za barel.
Hovorkyňa českej leteckej spoločnosti Travel Service Vlaďka Dufková vysvetľuje,
že rokovania s cestovnými kanceláriami, ktoré sa týkajú letnej sezóny v
nasledujúcom roku, prebiehajú od augusta.
Inak povedané, letecké spoločnosti s cestovnými kanceláriami o cenách začali
rokovať už vlani v auguste, teda v čase, keď ceny boli na spomínaných 50
dolároch za barel.
\“Ceny charterových leteniek sa spravidla odvíjajú od referenčnej ceny
paliva vo výške 400 dolárov. Ak cena paliva obchodovaného na príslušnej burze
klesne, môže to mať vplyv na cenu leteniek,\“ konštatuje prezident
Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Stanislav Macko.
Rokovania o cenách na budúcoročnú sezónu sa začnú už v auguste. V niektorých
prípadoch sa však môžu začať i skôr.

Čo cenu ovplyvňuje?

Macko dopĺňa, že ak cena ropy výrazne ovplyvní cenu leteckého paliva na burze,
a teda aj cenu sprostredkovanú leteckou spoločnosťou, môže cestovná kancelária
pristúpiť k zmene ceny zájazdu, ktorú si kalkulovala pri zazmluvňovaní služieb.
Hoci cena paliva tvorí podstatnú časť ceny letenky, nie je jediným faktorom.
Úlohu pri cenách hrajú aj pristávacie či letecké poplatky.
Marketingový špecialista predajcu leteniek pelikan.sk Patrik Vas vysvetľuje, že
väčšina leteckých spoločností rozdeľuje letenku na tarifu, teda cenu letenky a
palivové poplatky.
\“Niektoré spoločnosti uvádzajú veľmi nízku tarifu, naopak poplatky tvoria
najväčšiu časť letenky,\“ vraví.
Rozdeľovanie jednotlivých poplatkov závisí od cenovej politiky konkrétnej
leteckej spoločnosti a palivový poplatok nemusí súvisieť iba s palivom. Vas
hovorí, že môže znamenať aj poplatky, ktoré neboli zahrnuté do základnej
tarify.
\“Na znížení ceny leteckého paliva pri charterových letoch reagujeme
okamžite podľa platných zmlúv,\“ povedala Dufková.

Aj individuálna preprava

Mnoho turistov však nevyužíva len cestovné kancelárie. Do rôznych destinácií
využívajú aj individuálnu dopravu. A tu podľa jednotlivých predajcov nastal
výrazný pokles.
\“Ceny leteniek klesli v roku 2015 na historické minimum. Až o tretinu sa
znížili ceny leteniek do destinácií ako Dubaj v Spojených arabských emirátoch,
o pätinu na Srí Lanku alebo do New Yorku,\“ povedala riaditeľka predaja
leteniek Student Agency Věra Janičinová. Odhaduje, že pri vybraných
destináciách zostanú ceny leteniek v tomto roku buď veľmi nízke, alebo ešte
klesnú. Zásadný vplyv podľa Janičinovej bude mať aktuálna situácia na danej
linke.
\“Lacná ropa leteckým spoločnostiam ušetrí na nákladoch za palivo, čo sa im
kladne premietne do ich hospodárenia. Vďaka tomu môžu ponúkať rôzne akcie pre
potenciálnych zákazníkov,\“ dodáva analytička spoločnosti Finlord Eva
Mahdalová.

Čo ak cena ropy stúpne?

Cena ropy podľa odborníkov by mala klesať aj v tomto roku. Americká banka
Goldman Sachs odhadla, že v tomto roku sa cena ropy dostane až k 20 dolárom za
barel.
Čo by sa však stalo, ak by cena začala rásť? Letenky by zrejme rástli.
\“Zmena cien však bude predovšetkým podmienená predajnou stratégiou
leteckých spoločností a cestovných agentúr,\“ hovorí analytik CAPITAL MARKETS Peter Benko.