Bratislava- Vyštudovaný inžinier v oblasti metalurgie a fyziky kovov s doktorátom z
odboru. Dnes už bývalý generálny riaditeľ nemeckého automobilového gigantu
Volkswagen Group a predseda dozornej rady značiek Audi a Porsche. Muž, ktorý
znásobil tržby i zisk najväčšej automobilky sveta. A v súčasnosti bezpochyby
najdiskutovanejší líder automobilového biznisu.
To je Martin Winterkorn, ktorého kauza manipulovania emisíí vystavila pod obrovský
tlak. Ten napokon nezvládol a včera na svoju funkciu rezignoval. \“Ako
generálny riaditeľ preberám za veci plnú zodpovednosť. Požiadal som dozornú
radu Volkswagen Group, aby súhlasila s ukončením môjho pôsobenia vo
funkcii,\“ napísal Winterkorn na svojom twitterovom účte.
Kto je vlastne muž, ktorý má niesť zodpovednosť za globálne emisné klamstvo?
Jednotka na trhu Martin Winterkorn začínal svoju kariéru v roku 1977 v
spoločnosti Robert Bosch GmbH. Po vyše desaťročí jeho kroky smerovali do
spoločnosti Volkswagen AG, kde v priebehu nasledujúcich rokov prešiel rôznymi
pozíciami zodpovednými pre značky Volkswagen i Audi. Nakoniec sa v roku 2007
stal šéfom celého koncernu.
Na čele skupiny Volkswagen Group žiadal Winterkorn európske úrady, aby
zmiernili tlak na automobilový priemysel v požiadavke výrazného znižovania
emisií. Obhajoval to nedostatkom času na vývoj úsporných motorov a ekonomickým
dosahom na spoločnosti. Winterkorn tiež prisľúbil, že spraví z Volkswagenu
najväčšieho výrobcu elektrických automobilov na svete a do roku 2020 pošle na
cesty milión elektromobilov. Odkedy sa Winterkorn dostal na post generálneho
riaditeľa spoločnosti, podarilo sa mu jej ročné tržby takmer zdvojnásobiť na
vyše 200 miliárd dolárov. Čistý zisk pod jeho vedením vzrástol štvornásobne.
\“Počas Winterkornovho pôsobenia sa z Volkswagenu stala najväčšia
automobilka sveta, ktorá pomerne hladko prečkala finančnú krízu. Bol to práve
on, kto sa usiloval o väčší prienik na čínsky trh a o to isté sa pokúšal aj v
USA,\“ konštatuje Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus.
Spor s vlastníkom Winterkornovu kariéru v nemeckej spoločnosti poznačil najmä
spor s Ferdinandom Piëchom na jar tohto roku. Piëch je vnukom Ferdinanda
Porscheho, ktorý zostrojil slávny Volkswagen Beetle. Už v minulosti zosadil
viacerých generálnych riaditeľov, ktorí mu neboli po chuti. Piëch a rodina
Porscheovcov sú takmer 51-percentnými vlastníkmi akcií Volkswagenu. Počas
jarného hlasovania o zosadení Winterkorna sa však Piëch ocitol v rohu. Bol
prehlasovaný v pomere päť na jedného a sám napokon musel rezignovať. Hoci dnes
už nie je členom predstavenstva, jeho prítomnosť je výrazná a citeľná cez
zástupcov obhajujúcich záujmy akcionára.
Spor však bol len malou škvrnou na kapote auta. Winterkornovou pozíciou totiž
výrazne otriaslo prevalenie škandálu týkajúceho sa softvéru, ktorý upravuje
dáta počas emisných kontrol.
Náhodné načasovanie Po zisteniach o zavádzaní a klamstvách pri predaji
dieselových áut sa špekulovalo, že Winterkorn podá demisiu. Sprvu to však
odmietal. \“Nemám všetky odpovede na otázky, ale tvrdo pracujeme na tom,
aby sme zistili, čo sa presne stalo. Milióny ľudí na celom svete veria našim
značkám, našim autám a našim technológiám. Je mi nekonečne ľúto, že sme
sklamali ich dôveru,\“ uviedol 68-ročný inžinier. Emisný škandál sa
prevalil len týždeň predtým, ako sa mala stretnúť dozorná rada a predĺžiť
Winterkornovi zmluvu do roku 2018. Dáva to priestor špekuláciám, že za jeho
zosadením môže stáť opäť snaha Ferdinanda Piëcha. \“Žiadnu spojitosť by som
nehľadal, je vysoko pravdepodobné, že ide o zhodu náhod. Špekuluje sa, že ide o
pomstu Piëcha, ale to sa mi zdá absurdné. Práve on a jeho rodina kvôli
aktuálnemu prepadu prichádzajú o milióny,\“ hovorí Šimara.
Odstúpenie riaditeľa v kritickej situácii je podľa odborníkov logický krok.
\“Keď utrpí firma takto výrazne na toľkých frontoch, prakticky inú možnosť
nemá,\“ myslí si Ján Jursa, analytik CAPITAL MARKETS.