POHONNÉLÁTKY l Dopravcom sa zníženie cien na čerpacích staniciach nemusí premietnuť do
zisku. O cene rozhoduje napríklad aj palivový príplatok.

Bratislava – Každý deň prevážajú v kamiónoch tony tovaru a naftu tankujú vo
veľkom. Tá je čoraz lacnejšia, motoristi dnes nezaplatia za liter nafty viac
ako jedno euro. Na niektorých staniciach sa dokonca tankuje za 93 centov za
liter. Analytici predpokladajú, že môže klesnúť ešte nižšie. Dopravcom sa však
znižovanie cien vo výsledkoch neodráža. Problémom môže byť napríklad i palivový
príplatok. \“Na zmluvách, ktoré sme uzatvárali pred piatimi alebo šiestimi
rokmi, sa nachádza palivový príplatok. Dnes je, bohužiaľ, mínusový. Od
základnej ceny odrátame príplatok a to nám dá výslednú cenu. Ak je palivový
príplatok zakomponovaný do zmluvy a do cien, v podstate výsledná cena kopíruje
pohyb ceny ropy na svetových trhoch. Preto nie je vidno, že sme ušetrili,\“
vysvetľuje Vladimír Bomba zo spoločnosti Hudos. Zníženie ceny nafty sa tak
ukáže len pri jednorazových prepravách. \“Na jednorazových akciách vieme
ušetriť, ale i tam je to otázne, môže sa s klientmi vyjednávať znižovanie cien,\“
uviedol Bomba.
A čoraz nižšie Všetko závisí od ropy. Tá svojou klesajúcou cenou priamo tlačí
dolu aj cenníky pohonných látok na čerpacích staniciach. A zdá sa, že
znižovaniu nie je koniec. \“Na trhu s ropou je obrovský prebytok, to jej
ceny tlačí smerom nadol. Zmena je zatiaľ v nedohľadne,\“ komentuje situáciu
analytička Eva Mahdalová zo spoločnosti Finlord. A na zmenu v súčasnom trende
to nevyzerá najmä odvtedy, čo sa na svetový trh s ropou zapojil aj ďalší hráč.
Irán, proti ktorému boli stiahnuté sankcie, môže posunúť svojimi dodávkami ropy
ceny ešte nižšie. Jeho ťažba by sa mohla vrátiť na úroveň pred udelením
sankcií, ktoré naň uvalili Európska únia, USA a Organizácia Spojených národov
za jeho jadrový program. Očakáva sa, že do konca februára by mohol zvýšiť svoju
produkciu a vývoz o pol milióna barelov ropy denne. Do konca roka by mohlo byť
toto číslo ešte vyššie. \“Vďaka týmto faktorom sa môžu vodiči tešiť na
ďalšie zlacňovanie cien pohonných látok. Pri nafte by mal nastať v horizonte
niekoľkých dní pokles k úrovni 0,95 eura za liter,\“ vysvetľuje možný vývin
situácie Mahdalová.
Zima môže dostať naftu do vyšších čísiel Vývoj cien však môže prekvapiť. Na
príčine môže byť i tuhá zima. \“Vývoj bude závisieť od vývoja ceny ropy
Brent, ktorá má aktuál ne dlhodobo klesajúci trend. Za posledné dni však
získala ropa na hodnote viac ako osem percent v dôsledku možnej tuhšej zimy. To
môže ceny nafty dočasne zvýšiť. Ak sa bude aj naďalej predpokladať tuhá zima,
cena ropy môže zmeniť trend. To môže dostať aj naftu do vyšších čísel,\“
komentuje situáciu analytik zo spoločnosti CAPITAL MARKETS, Peter Sagan. Ľudia môžu v
najbližšom období zaplatiť za liter nafty od deväťdesiatich centov do jedného
eura, predpovedá Sagan. Tomáš Mikulík zo spoločnosti Trim Broker predpokladá,
že ropa nedosiahla ešte svoje dno, ale pokles ceny palív u nás môže tlmiť
slabšie euro. \“Cena ropy sa od minulého týždňa odráža nahor a môže trvať
nejaký čas, kým začne opäť klesať. Keďže ceny palív reagujú na vývoj ropy
oneskorene, cena nafty u náš ešte môže poklesnúť o pár centov. Jej cena bude
pravdepodobne nasledovať vývoj ceny ropy v USA a vývoj eura,\“ vysvetľuje
Mikulík.
Cena ropy nezadržateľne klesá od leta 2014. Výrazne tým ovplyvňuje aj čísla v
cenníkoch benzínu a nafty. Burza v Rotterdame zaznamenala od začiatku minulého
týždňa zníženie cien pohonných látok. Benzín klesol o 1,5 percenta a nafta
dvakrát viac. Zatiaľ čo v prvom týždni tohto roka bola cena za liter nafty 0,99
centov, tretí januárový týždeň klesla už na 0,962 centa. Pokles je značný aj
oproti roku 2015. Minulý rok sa v rovnakom čase cena nafty pohybovala okolo
1,167 centa za liter.