Massachusetts- O Nemcoch sa síce hovorí, že sú milovníci piva, onedlho však možno preberú
nadvládu nad globálnym trhom s kávou. Štyria súrodenci bohatej rodiny
Reimannovcov prostredníctvom holdingovej spoločnosti JAB skupujú firmy na
výrobu a predaj najobľúbenejšieho horúceho nápoja a budujú kofeínové
\“monštrum\“, ktoré má konkurovať súčasnej jednotke v biznise Nestlé.
Ich poslednou akvizíciou je výrobca strojov na kávu v kapsulách Keurig Green
Mountain. Spoločnosť odkúpili za takmer 14 miliárd dolárov.
Problém s predajom Tak ako väčšinu investorov nakopne šálka kofeínu, väčšinu
firiem preberie k životu kúpa bohatými obchodníkmi. To platí aj o spoločnosti
Keurig, ktorej stroje má síce v priemere každá piata domácnosť v USA, napriek
tomu však hodnota jej akcií od začiatku roka klesla o 61 percent. A práve teraz
prišiel záujem od Reinmannovcov, ktorí odkúpili firmu za 92 dolárov za akciu.
Po oznámení novinky poskočili akcie Keurigu o 70 percent.
Ak sa dohoda sfinalizuje, pôjde o najväčšiu akvizíciu v kávovom odvetví a JAB
Holdings sa podielom na trhu posunnie k Nestlé až nebezpečne blízko. \“Z
celosvetového hľadiska je lídrom na trhu Nestlé, tá dominuje aj v Európe. V
Amerike však nemá významné postavenie, tam je trh rozdrobený medzi viacero
spoločností. Jednou z nich s významným podielom je aj Keurig,\“ uvádza
analytička Poštovej banky Jana Glasová. V roku 2014 mala Nestlé podiel na trhu
s kávou 22,3 percenta. Spoločnosti, ktoré vlastnia Reimannovci, tvoria po
poslednej akvizícii 21 percent.
Budovanie konkurencieschopného gigantu nie je lacné a JAB Holdings posledné
štyri roky musel investovať do kávových spoločností, vrátane dohody s Keurigom,
až 30 miliárd dolárov. Podľa štatistík Euromonitora narastá biznis s kávou o
päť percent ročne, dvojnásobne rýchlejšie rastie predaj strojov na kávové
kapsuly, ktorým v biznise dominuje práve Keurig a Nestlé so svojím Nespressom.
Kapsulový obchod tvorí až 40-percentný podiel na trhu s kávou.
Kvalita by mala ostať Od roku 2012 JAB získal spoločnosti ako Master Blenders a
kávovú divíziu Mondeléz, ktoré spojil do firmy Jacobs Douwe Egberts.
Prevádzkuje siete kaviarní Peet\’s, Caribou Coffee či Einstein Noah Restaurant
Group. Doteraz im chýbali stroje na kapsuly.
Konsolidácia firiem by však nemala mať vplyv na kvalitu. \“Pre kávu je
kvalita prioritou a jej zhoršenie by oslabilo pozíciu na trhu. Okrem toho
spoločnosť nie je v situácii, keď by musela reštrukturalizovať výrobu,\“
konštatuje Michal Kozub, analytik HomeCredit.
Pokus o vytvorenie dominantného hráča na trhu s kávou sa nevyhol prirovnaniu k
spojeniu pivovarníckych spoločností AB InBev a SAB Miller. \“JAB chce byť
Budweiserom medzi kávami,\“ povedal Pablo Zuanic, analytik Susquehanna
Financial Group. Podľa analytika Capital Markets Lukáša Lóciho
 je stratégia holdingu jasná. \“Skupuje
konkurenciu, aby mohol súťažiť s globálnym lídrom Nestlé. Spojenie
pivovarníckych spoločností malo ten istý cieľ.\“