JamsetjiNusserwanji Tata postavil na nohy rodinný holding, ktorý dnes vlastní Jaguar
Land Rover. Značku, ktorá si vybrala Slovensko na ďalšiu expanziu.

Bratislava – \“Pokračuj v mojej práci a znásob ju. Ak to nebude možné,
nestrať aspoň to, čo sme už vybudovali,\“ povedal Jamsetji Nusserwanji
Tata, zakladateľ impéria Tata Group, svojmu synovi Dorabjimu. Ten sa otcových
rád držal a dnes je spoločnosť svetovým hráčom vo viacerých odvetviach.
Najnovšie sa chystá pridať na mapu automobilových závodov Jaguar Land Rover aj
Slovensko. Sen o oceliarni Na začiatku stál 29-ročný Jamsetji Nusserwanji Tata
s 21-tisícmi rupií vo vrecku. V zálohe mal niekoľkoročné skúsenosti s
obchodovaním po boku otca, ale aj z ciest po svete. Návštevy Veľkej Británie,
Ameriky či kontinentálnej Európy ho totiž presvedčili o tom, že indické
spoločnosti majú veľkú šancu eliminovať britskú dominanciu v textilnom
priemysle. Mladý začínajúci podnikateľ odkúpil v roku 1869 zbankrotovanú
lisovňu oleja a premenil ju na pradiareň. Tú neskôr predal s výrazným ziskom,
aby mohol vybudovať ešte väčšiu.
Okrem textilného priemyslu však svoj život zasvätil aj trom veľkým snom. Za
cieľ si dal vybudovať oceliarsku spoločnosť, prvotriednu vzdelávaciu inštitúciu
a vodnú elektráreň. Počas jeho života sa mu žiaden z nich nepodarilo
zrealizovať. Zanechal však po sebe významnú pamiatku z iného súdka. V Bombaji
otvoril Taj Mahal Hotel za 42 miliónov rupií (v cenách z roku 2010 by to bolo
11 miliárd rupií) a ten mal v tom čase ako jediný hotel v Indii elektrinu.
Legenda hovorí, že Tata ho dal postaviť po tom, čo ho odmietli ubytovať v
jednom z miestnych luxusných hotelov.
Vizionár Sám bol známy ako vizionár. Svojim zamestnancom skrátil pracovný čas,
dbal na to, aby pracovali v dobre vetraných priestoroch a založil pre nich
finančný fond. A napriek tomu, že nestihol všetky svoje plány zrealizovať, jeho
myšlienky pretrvali. Do reality ich pretavil jeho syn Dorabji Tata.
\“Založil kľúčové súčasti Tata Group, menovite Tata Steel a Tata Power, čím
naplnil sny svojho otca o modernom oceľovom priemysle, poháňanom elektrinou z
hydroelektrární. Tieto spoločnosti sú dodnes základom Tata Group,\“
vysvetľuje analytik spoločnosti Capital Markets Ján Jursa. Okrem toho v roku 1911 vznikol aj Indický
vedný inštitút, ktorý spoločnosť dlhodobo podporuje. Už v roku 1912 mala
spoločnosť po celom svete takmer 600-tisíc zamestnacov. Tata Steel v tomto roku
zaviedla 8-hodinový pracovný čas, teda skôr ako sa tak stalo vo väčšine
západných krajín. V štyridsiatych rokoch sa riaditeľom stal J. R. D. Tata.
Rodinný holding viedol dlhých 53 rokov, počas ktorých sa z neho stal indický
priemyselný kolos. Tata Group vstúpila do ďalších biznisov segmentu, vrátane
automobilového cez spoločnosť Tata Motors.
Tá sa po počiatočnej výrobe lokomotív pustila v roku 1954 aj do nákladných
vozidiel cez joint venture s nemeckým Daimler-Benz. Na začiatku 90. rokov
vstúpili Indovia aj na trh osobných vozidiel s autom Tata Sierra. Kľúčovým pre
úspech automobilky sa však stal model Tata Indica, ktorý analytici najskôr
kritizovali, no auto presvedčilo vynikajúcou spotrebou paliva a výkonným
motorom. Tieto vlastnosti spolu s masívnou marketingovou kampaňou z Indicy urobili
jedno z najpredávanejších vozidiel Indie.
Na vlne drahších áut Tata Motors pridali do svojho portfólia divíziu nákladných
vozidiel juhokórejského Daewoo či podiel v španielskom výrobcovi autobusov
Hispano Carrocera.
\“Úspech Tata Motors je v lacných vozidlách, ktoré sú ale rovnako kvalitné
ako omnoho drahšie alternatívy konkurencie,\“ hovorí Ján Jursa o úspechu
automobilky, ktorá je momentálne štvrtý najväčší výrobca nákladných vozidiel,
druhý najväčší výrobca autobusov a sedemnásty najväčší výrobca automobilov. A
aby Tata Motors nevyšla naprázdno ani na trhu s luxusom, v roku 2008 kúpila
britskú legendu Jaguar Land Rover.