Spoločnosť o ktorej je reč dokázala počas svojej histórie posunúť svet mnoho míľovými krokmi dopredu. Za všetko môže jeho zakladateľ, ktorý svojou tvrdohlavosťou a inovatívnym prístupom vytýčil podnikateľské princípy, ktorými sa riadia firmy aj dnes, v 21. storočí. 

Kiichiro Toyoda zakladateľ  spoločnosti Toyota Motor Corporation sa narodil ako najmladší syn slávneho vynálezcu a podnikateľa Sakichiho Toyodu a až do svojej smrti bol hybnou silou spoločnosti. Ako mladý študoval techniku na Univerzite v Tokiu a neskôr cestoval po Európe a Amerike s cieľom spoznať svet a jeho podnikateľské princípy. Po návrate do Japonska pracoval v otcovej tkáčskej firme Toyoda Industries Corporation.   Mladého Kiichira už vtedy fascinovali automobily a obrovský rozmach tohto odvetvia. Vízia byť gigantom v tomto priemysle bola taká silná, že po návrate z ciest s otcom odpredali patentové práva pre automatický tkací stroj. Prostriedky z transakcie boli použité na budovanie novej spoločnosti Toyoda Automatic Loom Works.  Prvý prototyp automobilu tejto značky pod názvom G1 bol vyrobený v polovici tridsiatich rokov. Jednalo sa o nákladné auto, kde rodina Toyoda reagovala na obrovský dopyt po vozidlách, ktoré mali zvyšovať efektivitu dopravy tovaru. 

Slovo efektivita je synonymom tohto Japonského giganta. Fokus sa kládol hlavne na efektivitu pri výrobe. Základným meradlom sa stali náklady na výrobu jedného automobilu. Dali sa znižovať jedine tak, že sa minimalizuje ľudská sila a nahradí sa nielen jedným strojom, ale strojmi, ktoré bude ovládať jediný človek. Charakteristické pre túto firmu bolo riadenie sa tzv. filozofiou „5 why “. Táto bola postavená na princípe identifikácie problému.  Opýtajte sa najskôr päťkrát prečo, aby ste našli zdroj problému. Poslaním spoločnosti sa stalo odstraňovanie zbytočností a plytvania. A to doslova vo všetkom, čo súvisí s výrobou.  
\"vehicle-293380640-r990_res.jpg\"
Kiichiro Toyoda sa neustále inšpiroval trendami a postupmi svojich konkurentov a to nielen v Japonsku. Pamätná je jeho veta: „Dožeňme Ameriku za tri roky!“ Spoločnosť sa začala fokusovať na hromadnú výrobu, v spojitosti s nízkymi nákladmi, minimálnymi stratami, kvalitou, inováciami a najmä spokojnosťou zákazníka. Známa je ich koncepcia jidoka, používaná v prípade vady. Stroj sa dokázal automaticky zastaviť pokiaľ zaevidoval chybu v procese. Dnes samozrejmosť, no v tej dobe prevratná inovácia.
 
Po veľkom úspechu automobilu G1 Kiichiro zakladá dnes známu Toyota Motor Corporation. Spoločnosť od samotného založenia mala dva jasné smery a to zisk v kombinácii s orientáciou na zákazníka. Názov Toyota mal svoje opodstatnenie. Má totiž väčšiu symboliku. Názov v Japonsku znamená osem ťahov štetcom, kde číslo osem je zároveň v tejto krajine šťastným číslom.  Toyota Motor Corporation (TMC) sa začala čoraz intenzívnejšie venovať vývoju a výrobe osobných automobilov. Za krátko po vzniku firma predstavila svoj prvý sedan, ktorý sa vyznačoval nízkou spotrebou a na tú dobu vysokým komfortom pri šoférovaní. Prvý krát svoju globálnu silu značka ukázala spustením výroby modelu Toyota Corona. Bolo to v šesťdesiatich rokoch 20. storočia. Jednalo sa o prvý automobil tohto koncernu predávaný v Európe. Manažment Toyoty sa vyznačuje jednou z dôležitých vlastností pre biznis. Dokáže okamžite reagovať na vzniknutú situáciu. Príkladom bola aj ropná kríza, kedy sa automobily všeobecne menej predávali. Toyota okamžite zareagovala a ako prvá začala vyrábať menšie a úspornejšie vozidlá. Keď USA zvýšilo clo na dovezené vozidlá, zahájila Toyota výrobu v Spojených štátoch. Do rodiny Toyota neskôr, hlavne pre obrovský dopyt amerického trhu pribudli značky Lexus a Scion. 
 
Toyota inovovala a neustále inovuje. Príkladom je model Prius.  Jedná sa o hybridné vozidlo , ktoré poháňa elektrický a zážihovým motor.  Spustením výroby otvorila nový obchodný priestor úsporným vozidlám s nižším znečistením ovzdušia. Tento segment sa dostáva do popredia a je hnacou silou inovácií spoločnosti. 
Toyota nie sú iba vozidlá ale aj finančné služby, ako je Toyota Financial servis, alebo Toyota Industries so zameraním na vývoj robotov. 
 
Spoločnosť Toyota Motor patrí medzi svetovú jednotku v automobilovom priemysel, tento gigant má dnes zastúpenia vo viac ako 56 krajinách. Iba v Európe má v prevádzke takmer 13 miliónov automobilov značiek Toyota, alebo Lexus. Dnes zamestnáva cez 320 000 ľudí po celom svete a za svoju históriu vyrobila viac ako 200 miliónov vozidiel. Rok 2014 priniesol pre spoločnosť vedúcu pozíciu v predaji automobilov, keď zaznamenala 10.23 milióna predaných  automobilov. Týmto prekonala svojich rivalov Volkswagen, General Motors Company tretí rok po sebe.
 Ceny akcií Toyoty na burze v Tokiu sa počas roka 2014 vyvíjali priaznivo a pripísali si celkovo asi 19 %. Zaujímavý je vývoj menového páru USDJPY v korelácii s akciami Toyoty. Do októbra zaznamenali ceny akcií mierny nárast. Zlom a vystrelenie ich ceny prišlo v polovičke októbra. Ako dôsledok výrazne silnejúceho amerického dolára a eura voči japonskému jenu v poslednom kvartály roka 2014. To zákonite pre USA prinieslo výhodnejšie ceny automobilov značky Toyoty. Viac ako 30 % tržieb automobilky Toyota pochádza práve zo Severnej Ameriky a ďalších 8 % z Európy. Konkrétne 15.10.2014 bol spomenutý menový pár na úrovni 107.05 USDJPY a cena akcií Toyoty 17.10.2014 bola 5861 JPY/akciu. Následne v decembri sa pohyboval japonský jen oproti doláru už na 121.47 a akcie boli už na 7830 JPY/akciu, čo potvrdzuje nárast tržieb v USA a Európe.
 
Aktuálne (22.1.2015) sa cena akcií Toyota pohybuje okolo 7585 JPY za akciu. Nakoľko sa jedná o zdravú a vysoko hodnotnú firmu odhady analytikov sú optimistické. JP Morgan a Goldman Sachs majú cieľovú cenu na 8800 jenov. Credit Suisse dokonca na 9250 jenoch a Barclays, spolu s UBS zhodne na 9000 jenoch. Priemerná 12 mesačná cieľová cena je 8830 jenov, čo je zhruba 16 % rastový potenciál. Väčšinový konsenzus ukazuje, že len 3.3 % investorov je v pozícii na predaj a až 86.7 % je long. 
 
Vzhľadom na nízke ceny ropy a silnejúci dolár je tu priestor pre cyklický sektor a v tomto prípade aj pre automobilky. Pri pohľade na tržby je rizikom pre spoločnosť to je najsilnejšia doma v Japonsku, kde produkuje 35.9 % tržieb. Pre rok 2015 sa odhaduje pokles tržieb práve z dôvodu poklesu domáceho japonského dopytu po autách Toyoty. Tento pokles by však nemusel byť až tak citeľný pretože bude vyvážený rastúcim dopytom v USA.
 
CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s.
Spoločnosť CAPITAL MARKETS je silným obchodníkom, ktorý má bohaté skúsenosti na kapitálovom trhu a poskytuje klientom dostupnejšie, kvalitnejšie, no najmä špecializované portfólio služieb. Spoločnosť je regulovaný subjekt, ktorý podlieha dohľadu Národnej banky Slovenska a je členom Americko – Slovenskej obchodnej komory. Klientmi spoločnosti sú fyzické ale aj právnické osoby. V prípade záujmu o nákup/predaj cenných papierov majú klienti v dispozícii bezplatné infolinky alebo spoločnosť môžu kontaktovať mailom na adresu: info@capitalmarkets.sk

Čítajte viac: http://tlacovespravy.sme.sk/ts/4695/od-tkacieho-stroja-k-volantu/#ixzz3Q873FiS6