Jednasa chváli argentínskou superstar Lionelom Messim, druhú reprezentuje
rovnako jagavý Cristiano Ronaldo. Jedna oblečie na šampionáte deväť
tímov, druhá o jeden viac. Aj takto vyzerá boj medzi športovými značkami
Adidas a Nike, ktoré chcú zaujať na tohtoročných majstrovstvách sveta
vo futbale. Pre obe značky má športové podujatie, ktoré odštartuje vo
štvrtok v Brazílii, veľký význam. \“Ide o jednu z najsledovanejších
športových udalostí, s obrovským potenciálom marketingového priestoru,
pretože túto udalosť sledujú milióny ľudí po celom svete,\“ vysvetľuje
ošiaľ Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets. Okrem skvelej reklamy však v prvom rade ide o biznis. Obe značky chcú pritom z \“brazílskeho ošiaľu\“ vyťažiť po dve miliardy eur.
Obrovský potenciál biznisu \“Sú
to majstrovstvá sveta. Urobíte to, alebo zomriete. Vyhráte, alebo idete
domov.\“ Takto charakterizoval športové podujatie roka inzertný manažér
Adidasu Peter Hong. Vôbec nehovoril o výsledku futbalových zápasov.
Výrobcovia športových potrieb totiž na šampionáte rozohrajú súboj o
miliardy dolárov. Práve športové značky označujú viacerí analytici za
jedného z víťazov šampionátu.
Predaj dresov, mikín, lôpt či doplnkov
sa premietne do finančných výsledkov.\“Podujatie môže značkám priniesť
vyššie tržby, zisky, ale aj výplaty manažérov,\“ hovorí analytik Cyrrusu
Tomáš Menčík. Dlhoročnými súpermi na športovom poli sú pritom Adidas a
Nike. Tie sa predbiehajú o to, kto si uloví čo najviac. Či ide o
obliekanie mužstiev a hráčov, alebo dokonca o to, aké logo bude mať
lopta. Všetko je dôležité.
Súperenie značiek
Aj napriek tomu, že
Adidas sa objavuje na majstrovstvách sveta vo futbale pravidelne už od
roku 1970 a každoročne vytvára vlastnú kolekciu lôpt, na päty mu stúpajú
aj ďalší. Najväčšia konkurencia \‘ v súčasnosti prichádza od značky
Nike. Tá sa na futbalovom trhu objavila v podstate nedávno, na domácom
šampionáte v roku 1994. Ihneď však zamiešala kartami.
Nie je totiž
ani oficiálnym partnerom podujatia, ale bude obliekať najviac tímov.
Dokonca o jeden viac než samotný Adidas. \“Aj keď nie sme sponzorom
majstrovstiev sveta, spájame sa s tými dôležitými – vďaka partnerstvu s
klubmi, so zväzmi či s elitnými hráčmi,\“ povedal viceprezident Nike pre
športové oblečenie Dermott Clearly. Naráža tak na fakt, že ich
tohtoročnou tvárou je Cristiano Ronaldo. Obe spoločnosti,
Nike aj Adidas, majú za sebou úspešný rok. Nike si zarobila 18,4
miliardy dolárov, zatiaľ čo tržby Adidasu sa počítajú na 14,4 miliardy
dolárov.