ANALÝZA lŠtátny nákladný prepravca má šancu, že investora nájde. Už v roku 2006 o neho
bol veľký záujem.
Šéf štátnej spoločnosti Cargo sa vyjadril jasne: nákladného prepravcu by sme
mali sprivatizovať. Hoci Robert Fico tento krok odmieta, Vladimír Ľupták to
chce načrtnúť ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi. HN sa v tejto súvislosti
pozreli na to, ako sa darí celému sektoru, ako aj na potenciálnych investorov.

STABILITA V BIZNISE

1.

Biznis v nákladom železničnom sektore je stabilný s miernym rastom. Aspoň takto
ho hodnotia na základe jeho pohľadu viacerí odborníci. \“Ide o celoeurópsky
fenomén a i do blízkej budúcnosti sa dá očakávať rast tržieb v doprave len o
jedno až dve percentá ročne,\“ vraví partner spoločnosti RedBaenk Michal
Mišun. Samotné Cargo sa dnes dostáva z problémov a prechádza rozsiahlymi
zmenami. Ešte v roku 2013 Ficova vláda odklepla jeho rozdelenie na tri dcérske
spoločnosti. Pred niekoľkými dňami definitívne ukončil predaj viac ako 12-tisíc
svojich vagónov. Od nemeckej spoločnosti VTG za to dostane vyše 216 miliónov
eur, pričom väčšinu peňazí použije na splatenie svojich dlhov.
Napríklad 97 miliónov pôjde na splatenie štátnej pôžičky z čias prvej vlády
Roberta Fica.

CENA ZA PREDAJ

2.

V roku 2006 mal štát dostať za predaj svojho nákladného dopravcu vyše 450
miliónov eur. Prvá vláda Roberta Fica však tesne pred podpisom zmluvy s
víťazným konzorciom slovenskej skupiny J&T a rakúskeho Carga predaj podniku
zastavila. Aj napriek faktu, že súčasná vláda nákladného prepravcu nepredá,
suma, ktorú by v prípade rozhodnutia mohla za podnik dostať, by dnes mohla byť
vyššia. \“Ak beriem do úvahy aktuálnu hodnotu majetku a taktiež získané
dlhodobé kontrakty, tak predajná cena sa môže pohybovať v rozmedzí 600 až 900
miliónov eur,\“ povedal analytik z Capital Markets Daniel Rosinský. Mišun bol ešte optimistickejší. Za
prípadný predaj Carga by štát mohol zinkasovať až do jednej miliardy eur.