Ekonomické problémy ohrozujú viaceré projekty bohatého emirátu. Doplatiť na ne môže napríklad letisko.

\"\" 

Rekordne vysoké mrakodrapy, luxusné hotely či umelé lyžiarske stredisko v púšti. Také sú predstavy bežného Európana o Dubaji, ktorý za dve desaťročia vyrástol na jednu z najmodernejších metropol na svete.

S rýchlou výstavbou však v Dubaji začali narastať aj problémy a dlhy developerov. Tie sú príčinou, prečo je čoraz viac projektov ohrozených. Najnovšie sa mraky sťahujú nad projektom letiska al-Maktúm za viac ako 32 miliárd dolárov. To by sa podľa pôvodných plánov malo do piatich rokov stať najväčším letiskom na svete.

Ropa mení Dubaj

Letisko je jedným z projektov, ktoré doplácajú na prudký prepad cien ropy v posledných mesiacoch. „Postaviť letisko v súčasnosti môže byť problém, keďže do štátneho rozpočtu sa nedostáva dostatok financií,“ vysvetlila pre HN Eva Mahdalová, analytička spoločnosti Colosseum.

Práve ropa pritom zo Spojených arabských emirátov a špeciálne z Dubaja spravila skutočnú ekonomickú veľmoc. „Ešte aj dnes sa zisk z ropy podieľa na dubajskom HDP približne tridsiatimi percentami,“ konštatuje ekonóm Lukáš Lóci zo spoločnosti Capital Markets.

Avšak keď koncom minulého roka začali padať ceny ropy, začalo sa to prejavovať aj na ekonomike Dubaja. „Podľa odhadov Medzinárodného menového fondu sa pokles cien ropy prejaví na deficite rozpočtu Dubaja, ktorý má dosiahnuť 3,7 percenta,“ uviedol pre HN Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky.

V minulom roku mal pritom rozpočet šesťpercentný prebytok.

Problémy Dubaja nenechávajú nečinnými ani ratingové agentúry. Naposledy mu Standard & Poor\’s znížila rating, podobne ako ďalším krajinám Stredného východu, ktoré vyrábajú ropné produkty. 

Veľké problémy majú kvôli tomu aj tamojší developeri. Pomyselný dlhový strop dosiahla trojica spoločností združených pod značkou Dubai Incorporated. Jedna z nich, Dubai World, sa dokonca nezaobišla bez odkladu splatenia svojho dlhu o štyri roky.

Podobne to bolo aj v roku 2009. Vtedy však pomohol susedný emirát Abú Zabí. No dnes má problémy aj ten. Dlh Dubaja pritom dosahuje viac ako 140 miliárd dolárov, čo predstavuje sumu o niečo väčšiu, ako je jeho HDP.

\"\"Ropu nahrádza turizmus

Dubaj sa však straty svojej ekonomickej hegemónie obávať nemusí. „Hrubý domáci produkt Dubaja je diverzifikovaný, výpadok príjmov dokáže okamžite pokryť z iných zdrojov,“ konštatuje Lóci.

Nedostatky z ropných ziskov je emirát schopný nahradiť napríklad prekvitajúcim turizmom. Dubaj bol totiž vždy vyhľadávanou destináciou. Navyše mu nahráva aj politická situácia v susedných regiónoch. „Spojené arabské emiráty a ich relatívna bezpečnosť priviedli do Dubaja turistov, ktorí odmietajú ísť do nepokojných oblastí ako Egypt,“ myslí si Vrábel.