Koncernvyšetrujú za prekročenie povolenej úrovne znečistenia ovzdušia. Komplikuje
situáciu aj konkurentom.

Paríž – Francúzsko rieši emisný problém svojho automobilového koncernu Renault.
Šéfovia spoločnosti sa dnes postavia pred komisiu, aby odpovedali na nepríjemné
otázky týkajúce sa minulotýždňovej razie zameranej na kontrolu emisií vozidiel.
Hoci neexistujú náznaky, že by Renault, podobne ako jeho nemecký konkurent
Volkswagen, inštaloval podvodný softvér manipulujúci emisné kontroly, predbežné
testy ukazujú, že niektoré modely francúzskej automobilky vylučujú do ovzdušia
väčšie množstvo emisií, ako povoľuje Európska únia.
Špekulácie o klamstvách nenechali chladných investorov ani burzy. Akcie
Renaultu sa minulý týždeň po zverejnení informácií o raziách prepadli o pätinu
na 17-ročné minimá, potom sa však opäť začali zviechať.
Nereálne limity Renault má komisii vysvetliť, prečo majú niektoré modely vyššie
emisie, ako povoľuje norma a ako plánujú problém napraviť. Predbežné
vyšetrovania preukázali, že niektoré modely francúzskej značky s dieselovým
motorom a tiež niektoré zahraničné značky patriace pod koncern prekročili
emisné limity. Nie je však zatiaľ známe, o ktoré konkrétne modely ide.
Rovnako ešte nie je jednoznačné, či sa automobilka dopustila podvodu. \“Je
verejným tajomstvom, že v reálnej prevádzke len máloktoré automobily dokážu
spĺňať emisné normy. Navyše, mnohým zákazníkom prekračovanie limitov príliš
neprekáža a výška emisií nie je tým hlavným kritériom pri kúpe,\“ hovorí
Stanislav Pánis, analytik J&T Banky.
Pohľad ľudí na podobné problémy sa podľa neho od kauzy Volks wagenu zmenil.
\“Verejnosť je už akoby zvyknutá na emisné prešľapy automobiliek. Značná
časť ľudí si uvedomuje, že Bruselom nastavené emisné limity boli príliš prísne,
nezmyselné a v praxi takmer nesplniteľné,\“ dopĺňa Pánis.
Aj preto analytici očakávajú, že napriek minulotýždňovým prepadom akcií
Renaultu, Fiatu či ďalších značiek sa veľké zemetrasenie v tomto priemysle
neudeje. \“Automobilový trh má veľmi pošramotenú reputáciu, ale to
neznamená, že by sa autá prestali predávať. Zákazníkom skôr prekáža klamanie.
Pýtajú sa – čo ak automobilky klamú i v oblasti bezpečnosti, alebo iných
dôležitých funkcií,\“ konštatuje Boris Tomčiak, analytik Finlord. Ten predpokladá,
že napriek kauzám by celosvetové predaje mali byť tento rok rekordne vysoké.
Renault aj koncom týždňa pocítil ďalšie prepady cien akcií o vyše štyri
percentá. Francúzsky výrobca so sebou stiahol aj ďalšie spoločnosti. Pokles
zaznamenal PSA Peugeot Citroën, nemecký Daimler AG a taliansky Fiat. \“Keď
že trhy sú previazané, problémy jednej automobilovej spoločnosti sa dotknú aj
tých ostatných,\“ konštatuje Peter Sagan, analytik CAPITAL MARKETS.