Výrobca kultového telefónu mení meno aj imidž. Slávu mu má navrátiť novinka s označením Q10 a Z10.

Mal to byť veľký comeback, no zatiaľ to vyzerá na hanbu roka. Nepomohla ani veľkolepá prezentácia v štýle Apple,
ani vymenovanie speváčky Alicie Keys za kreatívnu riaditeľku. Thorsten
Heins dokonca začal svoju prezentáciu ako šéf spoločnosti RIM, ukončil ju ako šéf firmy BlackBerry. Firma si totiž zmenila meno aj imidž a predstavila svoj vlastný liek na nezáujem zákazníkov o telefóny BlackBerry – dva modely s označením Q10 s hardvérovou klávesnicou, a
Z10, ktorý je čisto dotykový. Heins sa však prerátal. Namiesto nadšenej
reakcie sa dočkal iba poklesu ceny akcií.

Až o mesiac
Samotná prezentácia k BlackBerry 10 stála za pozornosť viac, ako samotný telefón.
Thorsten Heins urobil šou veľmi podobnú premiére iPhonu pod taktovkou
Steva Jobsa. Na záver si na pódium pozval speváčku Aliciu Keys a
oznámil, že bude pre BlackBerry pracovať ako kreatívna riaditeľka.

„Tak trochu som sa s vami rozišla kvôli
niečomu, čo bol viac nablýskané,“ povedala speváčka na prezentácii.
„Teraz sme zase spolu, tentoraz exkluzívne,“ dodala. Alicia totiž
predtým, než sa upísala BlackBerry propagovala iPhone od konkurenčnej
značky Apple.

Novinka z dielne zaskočila uvedením na trh.
BlackBerry totiž dorazí na pulty kanadských a britských obchodov v
marci. Navyše, na americkom trhu sa objaví ešte neskôr. „Chcel by som
ich v USA vidieť skôr, naozaj. Ale čo máme robiť?“ povedal Heins
agentúre Bloomberg. „Túto časovú dieru by mohla využiť ostatná
konkurencia a potenciálnych záujemcov o Black Berry by si mohla stiahnuť
k sebe,“ hovorí analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets s tým, že každé zdržanie predaja

má negatívny dosah na celkový predaj.

Volajte nás BlackBerry
Thorsten
Heins, dnes bývalý riaditeľ Research in motion (RIM) ani nemusel
zdvihnúť zadok zo svojej stoličky, aby sa stal riaditeľom novej firmy.
Od uvedenia BlackBerry 10 sa totiž kanadská spoločnosť RIM volá
BlackBerry. „Zmena názvu je správny krok, no samo o sebe to firmu
nezachráni,“ poznamenal analytik. Zmenou názvu aj novým telefónom firma
akoby chcela začať odznova. Zatiaľ to však na veľkú zmenu nevyzerá.
BlackBerry má už nejaký čas problém s peniazmi a každý štvrťrok vykazuje
stratu. Po tom, čo predstavila nový smartfón, sa jej akcie prepadli o
12 percent.

Ani budúcnosť nevyzerá pre BlackBerry ružovo. Firma síce nezverejnila cenu, no podľa odhadov by mal stáť asi 799 dolárov. Kľúčovým faktorom preto bude ochota operátorov telefóny
dotovať. „Táto cena je príliš vysoká na to, aby zaujala spotrebiteľov.
Momentálne existuje na trhu dostatok kvalitných smartfónov, ktoré sú
lacnejšie aj o 30 percent,“ vysvetľuje analytik Lehoťan.

Posledná šanca
Podľa
niekoľkých analytikov, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, bude
BlackBerry 10 labuťou piesňou. „Buďme úprimní, ak zákazník chce dotykový
telefón, kúpi si Android alebo iPhone,“ povedal analytik spoločnosti Sterne Agee Shaw Wu. „Chce jednoducho lepší telefón, a to tento nie je.“

Napriek všetkým negatívnym predpovediam sa
však môže stať, že BlackBerry 10 firme konečne zarobí nejaké peniaze. To
sa však v tejto chvíli určiť nedá. „Black Berry 10 je skutočne posledný
pokus o prežitie, inak môže firma skončiť ako Kodak, ktorý sa nedokázal prispôsobiť digitalizácii,“ skonštatoval Lehoťan.