Najväčší výrobca automobilov na svete, Toyota, plánuje do ekologických áut investovať ďalšie miliardy. Napriek tomu, že zatiaľ najviac zarába na tých benzínových. „Je to krok správnym smerom, no je to veľká výzva. Prípadné zlyhanie by Toyotu mohlo vyjsť veľmi draho,“ povedal pre HN Peter Bukov, analytik Capital Markets.

Miliardové investície do hybridov

Toyota plánuje v septembri budúceho roka predstaviť novú generáciu svojho najúspešnejšieho hybridu Prius. Informoval o tom automobilový server Kelley Blue Book. Podľa spravodajskej agentúry Reuters plánuje Toyota do ďalších hybridov investovať miliardy dolárov. Konkrétne pôjde nielen o investície do hybridných automobilov, ale aj vozidiel na palivové články.

\"\"

Podľa Bukova je to spôsobené tým, že výrobcovia automobilov si začínajú uvedomovať, že práve táto sféra je budúcnosťou automobilového priemyslu. „Dôležité bude, ako sa Toyota vyrovná s konkurenciou, pretože aktuálne je na trhu jasným pánom Tesla a Musk, ktorí sa nenechajú len tak ľahko poraziť,“ vysvetlil, aké problémy v tejto sfére čakajú najväčšieho výrobcu áut.

Toyota riskuje, lebo nechce zaostávať

Podľa Bukova by Toyota mohla prísť s niečím novým, ako napríklad výkonnejšie batérie alebo menšia spotreba. „Tento trh ešte nie je presýtený, takže sa táto firma má možnosť prejaviť,“ zhodnotil.

Takáto investícia však pre japonskú automobilku môže byť veľkým rizikom. „Je to risk, ale podiel klasických áut na trhu by mohol v najbližších rokoch pomaly klesať a začnú sa predávať elektrické alebo hybridné autá,“ vysvetlil analytik, prečo sa Toyota snaží investovať do tohto typu áut.

Japonský výrobca áut sa teda snaží nezaspať dobu. Také zaváhanie by totiž firmu v ktorejkoľvek oblasti mohlo položiť na kolená. „U výrobcov telefónov takúto chybu spravili napríklad Nokia alebo Blackberry. Takéto niečo môže firmu priviesť k bankrotu,“ skonštatoval.

Toyote sa zvyšujú tržby

Najväčšiemu výrobcovi automobilov sa zatiaľ výborne darí s predávaním benzínových a dízlových vozidiel. Podľa informácií Toyoty automobilka za júl tohto roka predala takmer 216 tisíc vozidiel. To je oproti júlu minulého roku nárast o viac ako sedem percent. Na viac predaných kusoch sa podieľala aj divízia Lexus, ktorá spadá pod japonského výrobcu.

V Amerike zažíva automobilka najväčší úspech s Hybridom Prius. Ten je označovaný za najpredávanejšie hybridné auto na celom svete.

Podľa Bukova prevratnú technológiu v oblasti benzínových alebo dízlových motorov už neuvidíme.„Výrobcom zostáva len zlepšovanie motorov a výroba nových modelov áut. Spustenie elektromotorov bude až v budúcnosti a správanie spotrebiteľov sa však môže do tej doby zmeniť,“ skonštatoval Bukov neistú budúcnosť automobilového priemyslu. Dodal, že podľa neho však ide Toyota správnym smerom. „Podobné snahy uvidíme aj u ostatných automobiliek. Je to však veľká výzva a zlyhanie by mohlo Toyotu vyjsť veľmi draho. Zaspanie doby však môže byť ešte horšie,“ dodal Bukov