Trpaslík sa spojí s obrom a spolu budú najsilnejší na svete. To nie je
rozprávka, ale realita amerického leteckého priemyslu. Krachujúca
aerolinka AMR sa totiž spojí s US Airways a spolu tak vytvoria najväčšiu aerolinku na svete. A stane sa to skôr, ako všetci predpokladali. Predstavitelia by mali
už v stredu dohodnúť detaily transakcie a do konca týždňa bude dohoda
podpísaná na stole. Už je dokonca známe meno jej šéfa. Bude ním Doug
Parker, zatiaľ šéf US Airways.



Win-Win

Toto spojenie firmy pripravovali už dlhšie, no až v týchto
dňoch nabralo reálne kontúry. Fúziu oznámili iba koncom minulého týždňa,
no dohodu uzavrú už v najbližších dňoch. „Keďže jedna z firiem je v
bankrote, príprava fúzie sa neodzrkadľovala na burze,“ vysvetľuje
analytik Peter Bukov z Capital Markets dôvody, prečo sa
o vytvorení tohto dopravného kolosu dozvedáme až dnes. Podľa zdrojov
agentúry Reuters majú zástupcovia dohadovať detaily 11-miliardovej
transakcie už v stredu. Rokovať sa pravdepodobne bude o hodnote firmy a
štruktúre manažmentu.

Pre obe aerolinky bude táto fúzia mimoriadne výhodná, zvlášť pre AMR. Materská firma slávnej American Airlines je totiž v bankrote. „Pre AMR je toto zlúčenie krokom, ako sa vyhrabať z krízy,“ hovorí analytik Jiří Cihlář z Next Finance. „Naopak z pohľadu US Airways je to skvelá možnosť zabrať väčšiu časť trhu,“ dodáva analytik.



Von z krízy

AMR totiž pred štrnástimi mesiacmi požiadala o ochranu pred
veriteľmi a vyhlásila bankrot podľa kapitoly 11, čo v americkej
legislatíve znamená úplnú reštrukturalizáciu. De facto však aj zánik.
Podľa tohto zákona už skrachovali napríklad Hostess Brands, či Kodak.
„Pre AMR je táto dohoda skutočne životne dôležitá z hľadiska jej
ďalšieho fungovania,“ hovorí analytik Cihlář. AMR doplatila na klasické
neduhy svetových aeroliniek – vysoké ceny
paliva a drahý personál. Na pokraji krachu, alebo priamo v krachu sa
iba minulý rok ocitlo hneď niekoľko aeroliniek. Niekedy je však krach
jediným riešením. „Séria bankrotov v leteckom priemysle USA dynamizuje a
oživuje letecký priemysel. Odborári sú veľmi silní a jedine bankrot
dokáže otvoriť zmluvy medzi zamestnancami a spoločnosťami,“ vysvetľuje
analytik Bukov. Paradoxne tak bankrot AMR zachránil, keďže sa stane
súčasťou trhovej jednotky. „Podobné väčšie firmy vedia získať väčšími
objednávkami väčšie zľavy na všetko,“ opisuje analytik Bukov niektoré
výhody. Profitovať z toho budú však aj zákazníci, ktorí tak môžu lietať
lacnejšie.



Šéf bude z US Airways

Menší prepravca zhltne väčšieho. V tomto prípade US Airways,
ktorá je na americkom trhu číslo päť, prevezme krachujúcu svetovú trhovú
trojku. A preto si určí aj šéfa. Budúcej jednotke bude šéfovať Doug
Parker. Ten je známou postavou leteckého priemyslu. V čase, keď americké
letectvo prežívalo najväčšiu krízu, on, ešte ako šéf America West, obhájil pred kongresom štátnu podporu pre letecký priemysel v hodnote 15 miliárd dolárov, teda asi 11 miliárd eur.