Bratislava- Sociálna sieť Twitter má seriózne problémy. Dokazujú to výsledky, ktoré
sociálna sieť zverejnila len nedávno. Najnovšie čísla potvrdzujú to, čoho sa
spoločnosť obávala najviac. Že jej nerastie používateľská základňa. Počet
nových používateľov za posledné mesiace stagnoval, ku koncu kvartálu dokonca
klesol. \“Pre Twitter nastalo kritické obdobie. Stal sa zraniteľným, a to
aj pre svoju inovatívnosť,\“ tvrdí pre portál bloomberg.com Rob Sanderson,
ekonóm MKM Partners. Boj s klesajúcou popularitou Z ekonomického hľadiska si
spoločnosť o niečo prilepšila. Stále však nie je z najhoršieho vonku.
\“Príjmy a upravený zisk na akciu mal za posledný kvartál najlepšie
výsledky v histórii firmy, prekonal dokonca aj očakávania. Celková čistá strata
spoločnosti klesla,\“ tvrdí Stanislav Pánis, ekonóm J&T Banky. Čistá
strata sa znížila o 28 percent. Zatiaľ čo pred rokom predstavovala 125 miliónov
dolárov, tento rok to bolo už len 90 miliónov. Týmto číslom sa však dobré
správy Twitteru končia.
Jeho problém totiž nie je v ekonomických výsledkoch. Sociálna sieť čoraz viac
bojuje s počtom používateľov. Za posledné tri mesiace spoločnosť stratila dva
milióny registrovaných. Stále ich však má viac ako 300 miliónov.
\“Stagnácia používateľskej bázy vytvára obavy o biznis potenciál do budúcnosti,\“
dodáva Pánis. Dvojmiliónová strata sa nemusí zdať závažná, no nepotešila
akcionárov spoločnosti. Po zverejnení výsledkov akcie klesli o viac ako 13
percent. Za posledný rok stratili akcie Twitteru viac ako dve tretiny svojej
hodnoty. \“Prvotná eufória zo vstupu na burzu sa veľmi rýchlo vytratila a
akcie majú dlhodobo klesajúci trend. Podľa mňa nejde len o krátkodobú
záležitosť,\“ konštatuje Peter Benko, analytik spoločnosti Capital Markets
. O tom, že spoločnosť si
problémy s klientelou sama uvedomuje, svedčí aj fakt, že do vedenia sa vrátil
staronový šéf a spoluzakladateľ Twitteru Jack Dorsey. S jeho príchodom v
polovici minulého roka sa spájala aj búrka vo vedení spoločnosti, ktoré Dorsey
kompletne obmenil. Zatiaľ to však nepomohlo.
Inováciami k (ne)úspechu Zmenil sa aj vizuál sociálnej siete, ktorý sa začal
podobať na konkurenčný Facebook. Práve to tiež prispieva k odlevu používateľov.
Dorsey sa však bráni, že facebookovské zverejňovanie príspevkov podľa
dôležitosti či počtu \“lajkov\“ sa zobrazí len používateľom, ktorí
Twitter dlhší čas nenavštívili, a že túto možnosť si môže majiteľ účtu
kedykoľvek v nastaveniach zrušiť. Navyše spoločnosť plánuje investovať do
zákazníkov, ktorí službu menej využívajú. Dosiahnuť to chce v budúcnosti sériou
noviniek. \“Investície sa majú týkať live streamingových videí,
zjednodušenia samotného používateľského prostredia,\“ tvrdí Pánis. Upgradom
už navyše prešla spomínaná časová os.
Možno sa dočkáme zrušenia toho, čím bol doteraz Twitter charakteristický. A
síce súčasných 140 znakov sa môže v budúcnosti rozšíriť. V tomto už Dorsey
čiastočne ustúpil. Pri písaní súkromných správ môže počet znakov dosiahnuť až
10-tisíc.
Konkurentom sa darí Ostatné sociálne siete na rozdiel od Twitteru vykazujú
mimoriadne úspechy. Facebook má vyše 1,6 miliardy používateľov, Google so
svojimi ôsmimi základnými produktmi presahuje miliardu používateľov, viac ako
Twitter má dokonca aj Instagram a na krk mu šliapu tiež startupy ako Pinterest
či Snapchat.