Emisnákauza vystavila nemeckej automobilke prvú faktúru. Volkswagen predstavil
výsledky za tretí štvrťrok a prepísal históriu. Prvýkrát za posledných 15 rokov
vykázal za trojmesačné obdobie prevádzkovú stratu, a to vo výške 3,5 miliardy
eur. \“Budeme robiť, čo je v našich silách, aby sme získali späť dôveru,
ktorú sme stratili,\“ povedal na margo výsledkov nový šéf automobilky
Matthias Müller. Už teraz je jasné, že ich to bude stáť veľa.
Rezerva na opravy Za nelichotivými číslami stojí problém so škodlivým
softvérom, ktorý automobilka montovala do vozidiel. Ten mal znižovať emisie
počas testovania. Za bežnej prevádzky ich vypúšťal do ovzdušia vysoko nad
povolené limity. Automobilka sa za škandál ospravedlnila a priznala, že na
svete jazdí 11 miliónov takýchto áut. Firma ich bude zvolávať do servisu, a
práve na výdavky spojené s emisným škandálom si bokom vyčlenila 6,7 miliardy.
To spôsobilo, že prevádzkový zisk sa prepadol do mínusu.
Aj keby sme si však odmysleli veľkú sumu za emisný škandál, zisk Volkswagenu by
bol medziročne o čosi nižší, keďže za rovnaké obdobie vlani zarobil 3,23
miliardy. Analytici napriek tomu hovoria, že nemecká ikona zvláda túto krízu
vzhľadom na okolnosti relatívne dobre. \“Výsledky neboli až také zlé.
Medziročne došlo z hľadiska počtu predaných áut k poklesu o 3,4 percenta, ale
tržby z predaja narástli,\“ myslí si analytik J&T Banky Rudolf Vrábel.
Podobne zareagoval aj trh, keďže v deň oznámenia štvrťročných čísel sa akcie
posilňovali. \“Investori sa totiž zamerali skôr na pozitívne aspekty.
Očakávania predajov na budúci rok sú stále pomerne robustné,\“ vysvetlil
pre The Guardian britský analytik Alastair McCaig.
Vyššie náklady Odložených 6,7 miliardy však nemusí byť ani zďaleka konečná
suma, ktorú bude musieť automobilka zaplatiť. Automobilka vo svojej správe
varuje investorov aj pred finančnými rizikami, ktoré jej plynú z vyšetrovania.
\“Keď sa vykryštalizujú právne riziká, môžu vzniknúť značné finančné
náklady,\“ píše sa v správe Volkswagenu. Ten okrem toho očakáva aj výrazný
pokles celoročného zisku, ktorý bol vlani na úrovni 12,7 miliardy eur.
Predaj áut by v tomto roku mal ostať na minuloročných číslach. \“Už teraz
je však jasné, že množstvo peňazí vyčlenených na následky škandálu je zatiaľ
príliš malé. Odhady analytikov sú rôznorodé a hovoria o úrovniach od 20 miliárd
až do 78 miliárd eur,\“ vysvetľuje analytik spoločnosti Capital Markets 
Ján Jursa. Aj preto sa
automobilka rozhodla utiahnuť si opasok. Podľa Matthiasa Müllera všetky
náklady, ktoré nie sú rozhodujúce, škrtnú alebo odložia. Výsledky koncernu
zasiahli aj značku Porsche, ktorá patrí do port fólia Volkswagenu. Luxusná
automobilka predpovedá, že jeho zisk pred zdanením za celý rok 2015 sa bude
pohybovať v rozmedzí od 800 miliónov eur do 1,8 miliardy eur. To je výrazne menej
ako vlaňajší zisk Porsche pred zdanením, ktorý dosiahol 3 miliardy eur.