Bratislava- Automobilový priemysel zažil pomerne búrlivý rok. Ten je definovaný nielen
neustále sa zvyšujúcim záujmom o osobné autá, ale napríklad aj súbojom
automobiliek o zákazníkov či snahou vytvoriť autonómne vozidlo bez vodiča. Ako
sa však rok začal pre výrobcov automobilov vyvíjať úspešne, tak sa v priebehu
leta a jesene zmenil, a takmer všetci výrobcovia automobilov sa dostali pod
dohľad environmentálnych agentúr po celom svete. Spôsobila to nemecká
automobilka Volkswagen, ktorej škandál s emisiami pri dieselových motoroch
spôsobil celosvetový šok.
S pošramotenou povesťou Napriek problémom však analytici hodnotia uplynulý rok
pozitívne. \“Z hľadiska predaja bol rok 2015 veľmi dobrý a celosvetové
predaje sú rekordne vysoké, globálne sa zvýšili o 6 percent,\“ tvrdí Boris
Tomčiak, analytik spoločnosti Colosseum. Napriek škandálu automobilky z
Wolfsburgu sa najpredávanejším vozidlom tohto roku v Európe stal jeho model
Golf. Len v Európe sa ho predalo viac ako 275-tisíc kusov. Medziročne vzrástol
jeho predaj o 2,2 percenta. Navyše tretím najpredávanejším autom je populárny
Volkswagen Polo. Toho sa predalo vyše 158-tisíc kusov, čo predstavuje
medziročný nárast o 13,3 percenta. Medzi úspešné značky nemeckého koncernu sa podarilo
včleniť Fordu s modelom Fiesta, ktorá skončila na druhej priečke. Jej predaj
vzrástol medziročne o 3,6 percenta na 174-tisíc vozidiel. \“Volkswagen je z
najhoršieho vonku, čo sa prejavilo aj na jeho akciách. Oproti najhoršiemu
momentu tohto roka si akcie polepšili už o 50 percent a snažia sa dobehnúť
predškandálové úrovne,\“ tvrdí Ján Jursa, analytik spoločnosti
Capital Markets. Autá ovplyvnila aj Čína
Okrem škandálu s dieselovými motormi sa do predajov zamiešali aj ekonomické
výsledky najľudnatejšej krajiny sveta. \“Spomaľovanie ekonomického rastu
Číny sa podpísalo pod pokles importov, a to aj vrátane automobilov,\“
konštatuje Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky. S Čínou však súvisí
predpokladaný rozvoj automobilizmu v celej Ázii. \“Čína o polovicu znížila
predajnú daň na malé vozidlá. Rast predajov v tejto krajine je veľmi
pravdepodobný nielen tento, ale aj budúci rok,\“ myslí si Tomčiak.
Za ohrozenie automobilového priemyslu analytici považujú prísne environmentálne
opatrenia. To vyústilo do snahy spoločností viac sa zaoberať alternatívnymi
spôsobmi pohonu vozidiel. \“Uplynulý rok bol veľmi úspešný pre
elektromobily a dá sa predpokladať, že narastajúci trend bude pokračovať aj v
budúcich rokoch,\“ tvrdí Jursa. Ten vidí potenciál tiež v autonómnych automobiloch
bez vodiča. \“Ich vývoj už dávno nie je doménou technologicky zameraných
spoločností ako Google či Apple, ale aj konvenčných automobiliek ako Ford,
Nissan, Volkswagen a iných,\“ dodáva Jursa.
Lacná ropa podporuje predaj K úspešnosti predaja automobilov v uplynulom roku
prispela i znižujúca sa cena čierneho zlata. \“Nízka cena ropy počas tohto
roka pomohla automobilovému priemyslu, keď spravila cestovanie autom
lacnejšie,\“ konštatuje Jursa.