Mnohí jeho správanie v biznise prirovnávajú k zosnulému Stevovi Jobsovi. Reč je o Jeffovi Bezosovi, ktorý sa narodil 12. januára 1964 v americkom Albuquerque ako Jeffrey Preston Jorgensen. Americký technologický podnikateľ a pionier na poli e-commerce, zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Amazon.com. Matka nemala ešte ani 17 rokov keď sa Jeff narodil a otec bol viac dobrodruh ako zodpovedný rodič. Možno aj preto nie je Jeff klasickým prototypom podnikateľa v technologickom biznise. Matka sa po druhý krát vydala za kubánskeho emigranta Miguela Bezosa, ktorý si Jeffa adoptoval a pri ktorom mladý chlapec spoznal túžbu niečo v živote dosiahnuť.

Už ako dieťa vynikal spomedzi svojich rovesníkov svojím technickým nadaním a inteligenciou. Jedného letného dňa sedel Jeff Bezos na zadnom sedadle auta svojich starých rodičov keď sa prejavil jeho matematický talent morbídnou kalkuláciou, o koľko rokov si jeho stará mama každým potiahnutím cigarety skracuje život. Vo svojich 10-tich rokoch sa stal hlavnou postavou knihy, ktorá popisovala jedinečný model amerického školstva, venovaný nadaným deťom. Učitelia ho nazývali malým géniom, ktorý im ako výnimočné dieťa často robil vrásky na čele.

Už počas strednej školy začal Jeff podnikať a založil Dream Institut, letný vzdelávací tábor pre študentov. Po dokončení strednej školy začal študovať fyziku na Princeton University, čoskoro však prešiel na informatiku, kde patril k najlepším v ročníku. Po ukončení štúdia, v roku 1986 začal pracovať ako informatik pre rôzne spoločnosti na Wall Street. Posledná firma bola, ako Bezos hovorieva, neskutočne inovatívna. Patrila medzi lídrov vo využívaní internetu. Práve on bol osobou, ktorá mala v tejto spoločnosti na starosti hľadanie príležitostí, ktoré sa v tomto novom médiu skrývali. To sa mu stalo doslova osudným. 

Prvý krát sa myšlienka o vlastnom podnikaní v spojení s internetom zrodila cestou autom, zatiaľ čo jeho manželka šoférovala. Dal prednosť neistej budúcnosti spojenej s predajom kníh cez internet pred perspektívnym zamestnaním v stabilnej spoločnosti. Bezos svoju firmu založil v roku 1994, kde inde ako vo svojej garáži. Už od začiatku tvrdil, že cez internet raz bude predávať doslova všetko. Po nejakom čase sa firma z New Yorku presťahovala do Seattlu. Stalo sa to v dobe, kedy firmy naopak putovali za biznisom z menších miest smerom k Veľkému jablku. Počiatočný úspech spoločnosti bol meteorický, bez akejkoľvek marketingovej podpory v priebehu 30 dní Amazon.com predal knihy naprieč USA a do 45 zahraničných krajín. Za dva mesiace predaj dosiahol 20.000 $ za týždeň. Jeho podnikanie s Amazonom bolo v úvode spojené s predajom kníh, nasledovala hudba, filmy a hračky.

\"amazon-r423_res.jpg\" 

Ako každá firma aj Amazon.com zažil turbulencie. Od IPO akcie Amazon.com každý rok rástli až do spľasnutia internetovej bubliny. Z 1000 technologických podnikov v tomto biznise počas dvoch rokov neprežilo viac ako 800. Situácia sa skomplikovala aj vďaka pádu Enronu a dvojičiek z 11. septembra 2001. Amazon toto obdobie poznačilo 21 mesačným poklesom hodnoty akcií. Wall street bola skeptická, hlavne k hotovosti Amazonu. Vtedy  Bezos urobil geniálny ťah, obrátil sa na Európu. Vydal svoje korporátne dlhopisy v celkovej výške takmer 700 miliónov dolárov a nalial cash do firmy čím upokojil nálady investorov. 

V minulom roku vývoj akcií Amazonu ovplyvnil IPO čínskeho konkurenta Alibaba.com. Napriek rozdielom sú rivalmi, kde sa Amazon sústreďuje na B2C kllientov a Alibaba na korporátnych zákazníkov tzv, B2B trh. Od začiatku roka 2014 boli akcie Amazonu pod predajným tlakom a vstupom najväčšieho čínskeho giganta na burzu bol negatívny vývoj akcií Amazonu potvrdený. Cena akcií Amazonu začala ešte výraznejšie klesať deň po prvotnej verejnej ponuke akcií Alibaba.com. V deň úpisu sa Amazon ešte síce pokúšal  otestovať  50-dňový kĺzavý priemer, no neúspešne, a keď sa začalo sekundárne obchodovanie s akciami Alibaba.com, bolo príznačné prelievanie kapitálu z Amazonu do Alibaby. V celoročnom vyjadrení to znamenalo 22 %-tnú stratu pre Amazon a viac, ako 50 %-tné zhodnotenie ceny akcií Alibaba.com.  Ďalšie dni obchodovania po IPO prehĺbili straty, z ktorých sa mu nakrátko podarilo dostať nad 200-dňový kĺzavý priemer. Záver roka mu však opäť nevyšiel. 

Jeff Bezos patrí k inovátorom, ktorí sa neboja noviniek. Oblasť podnikania spoločnosti sa chystá diverzifikovať do segmentov, v ktorých doposiaľ nepodniká. Príkladom toho je testovanie doručovania zásielok pomocou bezpilotných lietadiel. Táto novinka by sa mala stať bežnou formou dopravy zásielok už v roku 2015. Pri tomto spôsobe distribúcie by diaľkovo riadené lietadlá bez posádky mali vyzdvihnúť zásielku v distribučných centrách Amazonu a dopraviť ju na miesto požadované zákazníkom. Prostredníctvom nových akvizícií si otvára cestu smerom k 200 dňovému kĺzavému priemeru. V prospech rastu hovoria aj odporúčania analytických domov podľa Bloombergu, ktoré hovoria o priemernej cieľovej cene na úrovni  viac ako 357 USD, pričom aktuálna cena akcií je pod 300 USD. V tomto roku by mohla cena akcií Amazonu vzrásť aj kvôli faktu, že 60 % z tržieb pochádza z USA, ktoré v tomto roku majú ekonomicky rásť najviac. Na tržbách Alibaba.com sa podieľa okolitý svet len 20 %, pričom 80 % pochádza z Číny.

Jeff Bezos svoju firmu riadi neobvyklým spôsobom a patrí k jedným z mála ľuďom, ktorí dokážu nápad rozvíjať a manažovať. Nie je iba vizionárom, ale aj geniálnym mikromanažérom, ktorý chce byť pri všetkom, čo súvisí s jeho biznisom. Možno preto si k sebe hľadal vždy tých najlepších. Bolo mu jedno z akej oblasti prichádzajú, no museli v nej byť najlepší. Tvrdí, že konkurenciu musíte poznať lepšie ako svoju manželku.

CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s.

Spoločnosť CAPITAL MARKETS je silným obchodníkom, ktorý má bohaté skúsenosti na kapitálovom trhu a poskytuje klientom dostupnejšie, kvalitnejšie, no najmä špecializované portfólio služieb. Spoločnosť je regulovaný subjekt, ktorý podlieha dohľadu Národnej banky Slovenska a je členom Americko – Slovenskej obchodnej komory. Klientmi spoločnosti sú fyzické ale aj právnické osoby.  V prípade záujmu o nákup/predaj cenných papierov majú klienti v dispozícii bezplatné infolinky alebo spoločnosť môžu kontaktovať mailom na adresu: info@capitalmarkets.sk

Čítajte viac: http://tlacovespravy.sme.sk/ts/4640/vybavili-sme-vasu-zasielku/#ixzz3Q82vnFa4