Na konte má milióny dolárov, prácu v Yahoo! a za chrbtom investorov zvučných mien.

Na
konte má desiatky miliónov dolárov, prácu v Yahoo! a za chrbtom
investorov zvučných mien. Budúci rok by mal maturovať. Len 17- ročný
Londýnčan Nick D\’Aloisi predal svoju firmu Summly, ktorá vystrelila
medzi technologickú špičku. Všimla si ho totiž samotná šéfka Yahoo!
Marissa Mayerová a od pondelka už Summly patrí do jej impéria. Sám Nick
to zverejnil na svojom blogu. \“Keď som v pätnástich zakladal Summly, ani
sa mi nesnívalo, že sa tak skoro dostanem až sem,\“ oznámil.

Aplikácia
Summly doslova číta noviny, vyberie z nich to najdôležitejšie a v
skratke ich prinesie čitateľovi priamo do jeho smartfónu.

Už za
prvý mesiac si ju stiahlo vyše pol milióna ľudí a získala aj ocenenie za
najlepšie ovládanie. Túto službu si všimol aj ôsmy najbohatší muž na
svete, Li Ka-Shing. Práve on zainvestoval do Summly ešte v jej zárodku.
Neskôr sa zapojili aj celebrity, napríklad Ashton Kutcher, Yoko Ono, či
manželka mediálneho žraloka, Wendi Murdochová. Yahoo! je v súčasnosti
väčšinovým akcionárom a údajná cena tejto akvizície bola 30 miliónov
dolárov.

Nick D\’Aloisio žije v Londýne a študuje na strednej
škole. Keďže ešte nemá 18, nesmie ani šoférovať auto. Napriek tomu sa
musí každý deň objaviť vo svojej kancelárii v londýnskej pobočke Yahoo!.
Šéfka Mayerová totiž striktne zakázala prácu z domu.

Firma z núdze
Najmladší
zamestnanec Marissy Mayerovej založil svoju firmu, keď mal iba 15
rokov. \“Hrabal som sa v správach celú večnosť, kým som našiel to, čo som
potreboval. Tak som začal hľadať spôsob, aby som našiel iba to
podstatné,\“ opisuje Nick svoj nápad na blogu. Neskôr vyvinul aplikáciu
Summly, ktorá vytvára rešerše z novinových článkov. Používateľ si Summly
nastaví tak, aby dostával iba rešerše z okruhov tém, ktoré ho
zaujímajú.

Slovensko zaostáva
Yahoo! prilákali nielen
úspechy, ale aj vyše pol milióna používateľov, ktorých dokázal Summly
získať za prvý mesiac predaja v AppStore, obchode s aplikáciami pre
iPhone. \“Veľké giganty, si \“prikupujú\“ buď absolútne inovatívne
startupy, alebo používateľov, čím si zväčšujú podiel na trhu voči iným
gigantom,\“ vysvetľuje predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy Ivan Štefunko. Táto spoločnosť
sa tiež zaujíma o mladé talenty. Podľa neho to už nie sú veľké firmy,
kto udáva trendy. Namiesto toho, aby sami niečo vymýšľali, kúpia radšej
startup. \“To motivuje aj iných inovovať, a zároveň im dáva nádej, že keď
niečo vymyslia, môže ich nápad uspieť,\“ dodáva Štefunko s tým, že na
Slovensku sú takéto prípady zatiaľ skôr výnimka, ako pravidlo. U nás
totiž vieme iba o jednom startupe, ktorý kúpila nadnárodná spoločnosť.
Česko-Slovenský projekt m.dot nedávno kúpil gigant GoDaddy. Je však
možné, že čoskoro sa dočkáme aj ďalších transakcií a aj niektorí Slováci
sa stanú startupovými milionármi. \“Potenciál tu je, len treba
kultivovať prostredie,\“ dodáva Štefunko.

Rekord nepadol
Nick
D\’Aloisio nie je ani zďaleka jediným neplnoletým zamestnancom ani v
Yahoo!, ani v IT biznise. Teenagerov s obľubou najímajú giganty ako
Microsoft, či dokonca Dell, väčšinou však podnikajú s vlastnými
start-upmi, aby ich neskôr mohli predať nejakému väčšiemu hráčovi.
\“Presne pre toto vznikajú start-upy. Aby boli neskôr kúpené veľkými spoločnosťami,\“ konštatuje analytik Capital Market
s Miroslav Blahušiak.
V Silicon Valley preto nie je výnimkou, že sa z detí stávajú milionári,
hoci ešte nesmú šoférovať auto. Rekord najmladšieho zamestnanca drží spoločnosť Microsoft. V roku 2008 najal iba deväťročnú Indku M. Lavinašrí.