Najväčšieslovenské e-shopy menia majiteľov. Česká spoločnosť Rockaway chce byť lídrom v
strednej Európe.

Bratislava – Jeden z najväčších internetových obchodov mall.sk a heureka.sk
menia majiteľa. Tým sa stáva spoločnosť Rockaway, ktorej pomohli podnikatelia
Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a skupina PPF. Spoločne prevzali stopercentný
podiel v spoločnosti Netretail Holding, ktorá dosiaľ vlastnila obchody Mall,
ako aj stopercentný podiel v spoločnosti Naspers OCS, ktorá prevádzkuje online
porovnávače cien Heureka. Transakcia má hodnotu viac ako 200 miliónov eur a stala
sa tak jednou z najväčších v maloobchode za posledné roky. \“Ide o zásadnú
transakciu, od ktorej sa dá očakávať útok na obsadenie pozície lídra v
internetovom obchode,\“ tvrdí nezávislá analytička Eva Mahdalová.
Zákazníkom neuškodí Mall.sk, ktorý sa radí medzi najväčších hráčov na poli
internetového obchodu, má na slovenskom trhu s e-shopmi podiel približne desať
percent. Zmena majiteľov by sa však nemala nijako dotknúť slovenských
zákazníkov. \“Zmena majiteľa nebude pre slovenských spotrebiteľov a zákazníkov
obchodu mall.sk veľa znamenať. Obávať sa môžeme jedine portálu Heureka.sk, teda
či noví majitelia budú meniť jej obchodný model,\“ povedal pre HN Jozef
Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod.
Analytici v tejto akvizícii vidia najmä pozitíva. \“Koncentrácia síl v
oblasti internetového porovnávania môže mať za následok skvalitnenie služieb,
keďže Rockaway má bohaté skúsenosti v e-commerce oblasti,\“ tvrdí Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Marktes Jediným negatívom, ktoré
sa so zmenou majiteľov môže spájať, je ohrozenie malých e-shopov, ale aj
kamenných maloobchodov. \“V prípade, že sa spoločnosť Rockaway stane lídrom
na trhu v strednej Európe, malí súkromníci by boli nútení ísť pod cenu, aby si
vôbec udržali svojich zákazníkov,\“ myslí si Mahdalová.
Online obchody stále rastú Ambíciu stať sa lídrom na poli e-commerce naznačil
aj sám Jakub Havrlant, riaditeľ Rockaway Commerce. \“Mall aj Heureka sú
úspešné spoločnosti, ktoré rozvinú naše aktivity na poli internetového obchodu.
Máme tak pred sebou príležitosť obsadiť pozíciu lídra v regióne strednej
Európy,\“ tvrdí Havrlant. O tom, že sa môžeme čoskoro stať svedkami honby
finančných žralokov na silné a významné internetové obchody, hovoria aj
analytici. \“Je to nastupujúci trend, pretože online svet má obrovský
podnikateľský potenciál. O obchodoch Mall a Heureka by sa dalo povedať, že
organizujú trh maloobchodu. Rozhodne je tu značný priestor na rozvoj,\“
uzatvára Mahdalová.
Z čísel uvedených Slovenskou asociáciou pre elektronický obchod je zjavné, že
Slováci nakupujú prostredníctvom internetu čoraz častejšie. \“Každý rok
vzrastie objem predaného tovaru cez internet rádovo od 20 do 30 percent. U
jednotlivých online predajcov sa čísla líšia. Je to dané trendom prechodu z
kamenných obchodov na tie internetové,\“ vysvetľuje Dvorský.